P-pillret, P-ringen och min oregelbundna mens
17.01.2017
Hej deciebll :)
Ja har ätit p-piller (yaz) nu sen våren/sommaren 2016, men mensen kommer inte då den ska den brukar börja allt från en dag före sockerpillren till 10 dagar före. De gångerna mensen kommit då den ska är mycket få och jag har väntat tills nu med att burja fundera för varje gång jag tänkt att nej herregud nu årkar ja inte med detta mer och tänkt att ja ska ringa Mödra- och preventivrådgivning så har nästa mens varit helt perfekt börjat på första sockerpillret och hållit på i max fem dagar och inget märkvärdigt alls.
Jag har ringt och paratat med dem och även varit dit på besök nu så hon skrev ut p-ring åt mig men jag är VÄLLDIGT skeptiskt till den, ja menar de verkar ju som att man kan få vad för fel som hellst av den och, den kan falla ut när som hellt, känns av vid sex, å har du sjukt här eller där så ska du genast sluta! Man blir bu orolig...
En sak ja kom på efter det där mötet var att då jag började med mina p-piller så tog ja första pillret ca en vecka+ före jag egentliga skulle få min mens för jag skulle på något springlopp som ja verkligen inte ville ha mens på så ja tänkte de var lättar att börja en vecka tidigare än att försöka flytta mensen sen. (För ja hade läst att de rekomenderas om du vill vara skyddad från början att du skulle ta första pillret efter du haft din mens, men att man kunde även börja när som hellst men att man då måste vänta nån vecka innan man har sex utan kondom.) Fast nu börjar jag fundera om jag ja har gjort fel och det är därför min mens oftast har börjat veckan före ja egentligen ska ha den, och sen har pillren tvingat den att hålla på tills jag börjar på nästa kaka och tar första pillret där.
Jo en sak till som är värt att nämna är att orsaken till att ja funderade brja med p-piller var att jag hede oregelbunden mens och väldigt riklig mens och mycket mensvärk (de går i släkten). Så jag tänkte att p-pillren skulle reda upp detta och att ja skulle få ett effektivt preventiv medel samtidigt (hade då ganska nyligen skafft en pojkvän, vi är ännu tillsammans). Mem de funkade ju inte riktigt som ja hade tänk mig de flästa av gångerna.
I höstast flyttade ja även mensen med två dagar, märkte ingen skillnad. Tar pillerna så regelbundet de bara går för först trodde jag att det var de som var problemet att jag tog dem kl sju då jag hade skola och kl nie på hälgarna men nu tar jag dem samma tid oavsett vad (halv åtta) men de är ändå samma sak att mensen kommer tidigare än den ska (inte att den klottar lite nu som då, utan att den börjar tidigare och håller på tills sockerpillren är slut. Tidigast den börjat är 10dagar före tror jag och för nån månad sen hade ja mittiallt 12 dagar lång mens (absolut den längsta jag haft nånsin, före jag började med pillren hade jag cirka en 6 dagar) de vad då jag hörde av mig till Mödra- och preventivrådgivningen.
Så nu är jag lite fundersam här att vad skall jag göra?? Funderade om jag skulle ta en paus från alla hormoner i en månad typ och sen ta sista p-piller kakan och sen byta till p-ringen i tre månader och sen åka till mottagningen igen och be om att få prova någon annan p-piller sort än yaz för jag skulle nog hellst ha p-piller, för jag har inget problem att komma ihåg dem, bara de skulle funka blir ja glad.
Ja vad tror ni kan man göra så som jag tänkt och se om de skulle reda upp sig om jag började med pillren direkt efter mensen istället för så som jag had ställt till det sist?
För p-pillren är så mycket billigare än p-ringen tror inte jag kommer ha råd att lägga så mycke pängar på det så isåfall får jag väl klara mig utan om ja inte hittar en p-piller sort som passar mig. Men jag skall väl prova i tre månader och se vad jag tycker då jag nu ändå har köpt dem.
Detta blev väldigt långt
Tack för erat svar, bra att höra nåns åsikt om detta för min pojkvänn hänger inte riktigt med då jag yrar åpå om min mens å pillren, men han försöker.
Vänta jag kom på en sak till jag kan nämn.. Tycker jag känt mig konstig på sidan där hjärtat sitter den senaste tiden, revbenen har stuckigt ut mera på den sidan förr åxå men jag tycker de sticker ut mera nu änn förr , fast det kan va för att brösten är mycke större nu än vad jag är van med så de blir en synvilla, haha janå kanse jag kan gå till skolnärvådaren och kolla upp det om de börjar ta sjukt eller nå liknande..
Ja åså en skak till… har varit tillsammans med min pojkvänn nu då i snart ett år men har inte kommit under sex(bara när han fingrat mig) var nedstämd över detta ett tag men den senaste tiden har det varit superskönt så ja ja de är väl inget problem mera men ja tänkte om de kunde ha att göra med att man kan tappa sexlusten då man äter p-piller, min kunskap om hur det är att ha sex och inte äta p-piller är ytterst liten så ja ja vet inte hur det var före jag började äta p-pillren ifall sexlusten har minskat.
Kraaam decibel ni har en väldigt bra sida (Min title skulle passa som en boktitel haha låter som en spännande bok med lika råddigt innehåll som min oregelbundna mens ) Tjolahopptjolahejtjolahoppsansa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2017
Hej,
Det låter som att Yaz inte riktigt passar dig. Eventuellt är det så att du skulle behöva en annan sammansättning av hormoner för att din mens skall bli regelbunden och du inte skall "blöda igenom", (med "blöda igenom" menar jag att du börjar blöda redan innan de aktiva pillren är slut)
Själv har jag absolut hört mer positivt om p-ringen än negativa saker. Fördelen är att ringen sitter inne hela tiden, och fungerar mer "lokalt", så det kan hända att den skulle vara bättre på att göra dina blödningar regelbundna. Alla hormonella preventivmedel har superlånga listor med biverkningar, men jag har upplevt att biverkningarna med ring är mindre än de med p-piller, så jag tycker inte att du skall oroa dig. Det är nog inte vanligt att den "faller ut". Det kan kräva en viss teknik innan man förstår hur den skall sitta, men efter det brukar den inte kännas alls. Och den känns inte nödvändigtvis när ni har sex, och om den gör det så kan du ju ta ut den medan. Ingen stor sak. (Vissa kvinnor lägger ju in t.ex. geishakulor i slidan då de skall ha sex för att öka njutningen, så ringen är nog inget problem om man inte gör den till det.
Du har nog förstått saken alldeles rätt med att man kan börja med sina piller när som helst, men att OM man börjar med dem mitt i en cykel så måste man skydda sig på ett annat sätt under den första veckan. Det kan ha påverkat din mens just under den cykeln, men borde inte ha haft nån betydelse efter det. Så du har nog inte gjort fel.
Du skall INTE ta paus med dina piller. Det är inte bra att sluta plötsligt och vara utan en månad och sedan börja igen, eftersom risken att man skall drabbas av en blodpropp då ökar. (risken ökar alltid då man börjar med hormonella preventivmedel, medan den sedan sjunker så att den är t.o.m. lägre än utan hormonella preventivmedel, men om man slutar och börjar igen efter nån månad så blir det en onödigt stor påfrestning för kroppen.)
Om du hellre vill äta p-piller än använda ring så tycker jag att du skall kontakta dem pånytt på preventivrådgivningen, det finns ju många olika sorter som man kan välja mellan. Men personligen tycker jag att ringen är lätt att använda och väldigt okomplicerad på alla sätt, så om du vill kan du ju ge den en chans.
Det är svårt att säga vad det beror på att dina revben sticker ut annorlunda än de gjort tidigare, men det är ju möjligt att din kropp ännu utvecklas och förändras i.o.m. att vikten och muskelmassan förändras, så jag tror inte att du behöver oroa dig.
Det är ganska vanligt att tjejer inte kommer under samlag eftersom det så gott som alltid kräver någon form av stimulering av klitoris för att man skall komma. Det räcker alltså inte med in-ut utan det kräver nog lite mer än så. Det är inget du skall känna dig misslyckad över utan är helt normalt. Men man kan förstås påverka det genom att välja en samlagsställning där klitoris stimuleras samtidigt, t.ex. om du rider honom, eller att du/han stimulerar dig med handen medan han är inne i dig. Våga testa på olika saker och ha lite förväntningar på din kille, det är ju hans ansvar också att ert sex skall vara skönt för er båda.
Hoppas att du fick svar på dina frågor, skriv in igen om det var någonting jag glömde :)
Kram
Tessi