P plåster
27.11.2024
Om jag vill börja använda p plåster, måste man gå till en gynekolog undersökning?
Kan man skippa mensen hela tiden eller är det farligt? För det är väl inte en "riktig" mens? Och vad kostar det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.11.2024
Hej,
I olika kommuner har de lite olika förfarande då det gäller hormonella preventivmedel. På vissa ställen blir man undersökt första gången då man skall börja med ett hormonellt preventivmedel och på andra orter blir man det först i ett senare skede, t.ex. då man skall förnya receptet efter ett år. Det beror också på om man t.ex. vill börja med ett hormonellt preventivmedel för att man har kraftiga blödningar eller om man behöver det för prevention. Men i samtliga kommuner i välfärdsområdet är det nuförtiden via preventivrådgivningen som man får utskrivet hormonella preventivmedel så kontakta preventivrådgivningen/familjeplaneringen på din hemort.
Man skall inte skippa mensen hela tiden (genom att hela tiden ha plåster och ingen paus). Beroende på hur svåra t.ex. menssmärtor man har så vet jag att vissa gynekologer rekommenderar att man t.ex. hoppar över varannan mens, men detta är som sagt individuellt och bör tas upp med gynekologen. Det finns p-piller som gör att vissa tjejer inte alls får mens medan de äter dem, men även detta kan variera från person till person. Om man hoppas över mensen genom att använda flera plåster efter varandra utan paus ökar risken för mellanblödningar och andra biverkningar (ömma bröst, svullnad osv) men diskutera saken med din barnmorska eller gynekolog så kan hen ge dig de anvisningar som passar just dig.
Plåstren kostar ingenting för dig, eftersom de är gratis för personer under 25 år på det område där du bor.
Kram,
Tessi