P-ring
03.03.2019
Hej! Jag har använt p-pillre sen sommaren och har först nu börjat få jättemycket humörsvängningar, så jag mår ganska dåligt hela tiden. Jag har funderat på att byta till p-ring för har fått höra att det bara ger hormoner till underlivet och inte påverkar humöret lika mycket. Borde jag byta?
Kan p-ringen glida ut när man har sex, går på toaletten eller något sånt? Lilla jag :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2019
Hej,
Det är aldrig lätt att veta vad humörsvängningar beror på, men eftersom det ju finns andra alternativ än p-piller så tycker jag absolut att det är värt ett försök. P-ringen är väldigt lätt att använda och den har många fördelar. Precis som du skriver så utsöndras hormonerna mer lokalt så den påverkar inte hela systemet i samma utsträckning som p-piller som tas oralt.
P-ringen brukar nog hållas kvar både under sex och då man går på toaletten, men den kan också tas ut medan man har sex OM man skulle uppleva att den är i vägen (vilket den trots allt sällan är). Då man börjar med p-ring brukar den ofta öka flytningarna, men det är inte nödvändigtvis en negativ sak, och det brukar jämna ut sig med tiden.
Jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen på din ort och ta upp saken med dem.
Kram
Tessi