P ring
25.04.2016
Hej, jag har använt p-ring i snart 2 månader och undrar om jag kan flytta min mens så att jag lämnar in ringen till en vecka senare än vad jag egentligen skulle? Hoppas på att få svar snabbt ..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2016
Hej.
Nej. Det går att flytta sin mens, men isåfall måste du göra det genom att sätta in en ny ring då du egentligen borde ha paus, så att du kör två ringar efter varandra utan att ha paus emellan.
Det går inte att lämna in ringen mer än tre veckor eftersom den då inte har tillräckligt mycket hormoner kvar, så risken är stor för mellanblödningar och den är inte tillräckligt säker som prevention.
Så om du vill flytta din mens så skall du alltså ta en ny ring och ta pausen först efter 3 veckor. Det funkar oftast hur bra som helst.
Kram
Tessi