P-ring
29.12.2016
Hej! Jag undrar hur man ska göra för att skaffa en p-ring? Vart man ska ringa? Måste föräldrarna veta om det, och vad den kostar? Jag är 16 år och har just börjat ha sex med min pojkvän ganska regelbundet och tänkte att det skulle vara bättre och skaffa en p-ring istället för att köpa nya kondomer hela tiden. Tack för hjälpen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2017
Hej,
Du skall ringa till preventivrådgivningen på din hemort. (kontaktuppgifter hittar du på hemortens hemsida under "rådgivningsbyråer" och "familjeplanering") Där får du tala med en barnmorska som kan svara på dina frågor. I de flesta kommuner får man några månaders preventivmedel gratis innan man måste börja betala för dem själv, men ibland gäller det bara p-piller och inte p-ringar. Detta varierar dock från kommun till kommun så jag är inte säker på hur det fungerar på din hemort. Men oavsett så blir det nog oftast billigare i längden än att köpa kondomer. Ringen kostar 15,40euro/månad.
Dina föräldrar behöver inte veta om det, och på preventivrådgivningen har de tystnadsplikt så de får inte berätta det vidare.
Det är bara att ringa och boka en tid.
Kram
Tessi