P-ring
26.09.2017
Hej! Jag ska just börja på med P-ring, och har aldrig använt något preventivmedel förr, så är lite nervös för biverkningar osv. Läste just i "instruktionsboken" som kom med ringarna att risken för blodpropp ökar, och jag blev jätterädd. Ska iväg på två resor nästa månad och undrar om risken för blodpropp stiger så mycket att jag borde vara orolig på flyget? Dessutom undrar jag om det är vanligt/ok att dela på priset på preventivmedel med sin pojkvän, eller om det är snålt...? Hur säkert är förresten P-ring? Tror vi kommer att använda både P-ring och kondom för att vara på säkra sida, eftersom jag INTE vill bli gravid. kram tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2017
Hej.
Det är helt sant att hormonella preventivmedel ökar risken för blodpropp då man börjar med dem, MEN risken är ändå mycket mindre än hos t.ex. gravida kvinnor - och det finns inga restriktioner för dem att åka flyg heller (förutom sent i graviditeten, men då handlar det inte om risken för blodpropp utan risken för förlossning). Med andra ord ökar inte risken för blodpropp så mycket att du behöver oroa dig för att flyga. Efter att du har använt ringarna ett tag så sjunker risken för blodpropp, så att den blir t.o.m. lägre än för de personer som inte använder något hormonellt preventivmedel.
Det låter som en god idé att dela på priset, han åtnjuter ju också fördelarna med att du har p-ring och därför borde det ju ligga i hans intresse också att betala. Men hur man delar upp saken är nog helt från par till par. Det är nog vanligare att tjejen betalar själv - även om det är ganska orättvist. Man MÅSTE alltså inte acceptera det.
P-ringen är väldigt säker. Fördelen är ju att man inte glömmer den lika lätt som piller, och att hormonnivån hålls jämn i kroppen. Den håller också slemhinnorna i skick i underlivet, och hormonerna tas upp mer "lokalt" i kroppen än med p-piller. Det är inte nödvändigt att samtidigt använda kondom, men om det får er att slappna av mer och därför njuta mer av sexet så kan ni givetvis fortsätta med kondom också.
Du kan ha ringen inne medan du simmar och är i bastun. Skulle det kännas som att den är i vägen då du har sex så kan du ta ut den under tiden - bara du komer ihåg att lägga in den pånytt då ni är klara.
Kram
Tessi