P-rings fundering
24.08.2020
Nå hallå, ja hittar ingen info på näte eller i nån bipackssedel... Därför undrar jag om ni skulle kunna svara istället. Jag använder mej utav ornibel och har nu haft i två ringar efter varandra, alltså skippat en mens. Jag skulle gärna fortsätta en "ring period" till, men hittar ingen info. Det står att man kan lägga i en andra ring direkt efter den första men att det inte är så den är tänkt att användas. Det preciseras aldrig om man typ kan "skjuta på" mensen i ett halvår eller bara den ena gången utan att det blir farligt eller risk för att skyddet inte håller.
Tacksam för svar :) Tjohoo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.08.2020
Hej,
Precis som du skriver så brukar det stå att det går att skippa en mens genom att fortsätta med en ring till direkt efter den första, men att det inte är så det är tänkt att ringarna skall användas.
Det finns lite delade uppfattningar om denna sak. Vissa hävdar att det är helt okej att använda tre ringar efter varandra så att man har mens endast fyra gånger per år, medan andra menar att det inte är någonting man skall leka med eftersom menscykeln är tänkt att räcka ca en månad och inte längre än så. I många fall måste man väga för- och nackdelar mot varandra, t.ex. om man har väldigt kraftig mensvärk och mycket rikliga blödningar så kan det vara ett bättre alternativ att inte ha mens så ofta men om det inte finns någon specifik anledning till det så är det inte värt risken med det bara för att man inte orkar ha mens.
Alla tjejer klarar inte heller av att ha flera ringar efter varandra eftersom det kan leda till mellanblödningar, humörsvängningar eller att man blir svullen. Men det är individuellt. Jag har inte hört att det skulle påverka skyddet negativt fast man använder flera ringar efter varandra.
Jag tycker egentligen att du skall ringa och diskutera saken med din barnmorska på preventivrådgivningen eller med din gynekolog, de är de personer som är bäst lämpade att uttala sig om saken med hänsyn till ditt hälsotillstånd i allmänhet.
Kram,
Tessi