?????
11.06.2017
Hej? Hur gammal ska man va för
p-piller? Och var får man tag på de? Eller går man bara till apoteket och säger att man vill ha p-piller? Emmi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2017
Hej.
Om du vill börja med p-piller går du lättast tillväga genom att kontakta preventivrådgivningen på din hemort. På vissa orter kallas det för "mödrarådgivning" och på andra orter "familjecentret" (i sverige ofta ungdomsmottagning) men ganska långt är det samma sak. Du kan också ringa direkt till hvc och säga som det är, att du vill börja med p-piller och undrar vart du skall vända dig.
Ofta får du då tid till en barnmorska som diskuterar och intervjuar dig om din hälsa. T.ex. om du har några sjukdomar själv eller i din släkt, ditt blodtryck, allergier osv osv. Ofta får du då de första månadernas piller gratis, och efter det får du ett recept så att du i fortsättningen kan köpa dina piller på apoteket. Det varierar lite från kommun till kommun i vilket skede de gör en gynekologisk undersökning. På vissa ställen gör man det direkt medan man på andra orter gör det först då man kommer för att förnya receptet.
Det finns ingen åldersgräns för att få p-piller, och du behöver inte ha dina föräldrars tillstånd för det. Dina föräldrar behöver inte ens veta om det eftersom du är tillräckligt gammal för att själv anses kunna fatta beslut i denna sak.
Så det är bara att ringa till hvc eller att kolla upp din hemkommuns hemsida och kolla upp telefonnumret till "familjecentret" och så ringer du och bokar tid.
Lycka till!
Kram,
Tessi