paniik
09.10.2016
Kan man göra graviditets test hos skolhälsovårdaren?? Är livrädd att jag är gravid.. Jag och min pojkvän hade sex med kondom och den var hel både före och efter. Vi båda rörde varandra och är nu rädd att jag råkat få sperma på mina fingrar som sedan kommit i kontakt med min slida. Vad ska jag göra?? livrädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2016
Hej.
Jag kan inte svara på exakt hur det funkar hos din skolhälsovårdare. Hos vissa hälsovårdare kan man göra ett graviditetstest där på mottagningen, medan andra lägger in en remiss på datorn och så får man gå till hvc och läma ett urinprov. Men det lönar sig att gå och fråga av hälsovårdaren, så hjälper hon dig nog.
Om ni använde kondom, och den var hel, och var på under hela samlaget så behöver du inte oroa dig. Det är väldigt osannolikt att ni skulle ha kunnat överföra spermier från honom till dig med era häner, och att de spermierna skulle ha lyckats ta sig in i dig och ända upp i livmodern. Det är helt enkelt inte rinktigt så enkelt att bli gravid. Så om du inte har någon annan anledning att tro att du är gravid, t.ex. att din mens är sen, så kan du nog bara ta det lugnt och vänta på mensen i lugn och ro.
Slappna av. Det ordnar sig.
Kram
Tessi