panik!!
10.01.2016
Hej, förra veckan tog jag ett akut p-piller för att jag hade haft oskyddat samlag. Nu idag så hade jag skyddat samlag men kondomen lossnade in i mig när han kom. Båda fick panik och undrar vad vi skall göra. dessutom började jag blöda efter samlaget. Vad skall vi göra? -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2016
Hej.
Eftersom misstag kan hända så är det ju bra att det finns akut p-piller att ta till vid behov. Men det är naturligtvis inte bra om man måste ta pillren för ofta eftersom de ganska mycket stökar till menstruationscykeln.
Eftersom du nu igen har haft sex och det verkligen är omöljligt att säga hur stor risken för graviditet är, så är det enda alternativet att gå till apoteket och köpa en tablett till. Det är inte bra att ta akut p-piller så ofta, men jämfört med att man tvingas göra abort ät det ändå ett mindre problem. Risken då man tar flera akut p-piller under samma cykel är att metoden inte är lika säker då. Akut p-piller (t.ex. Ellaone) fungerar ju enligt principen att de flyttar på ägglossningen. Metoden är inte 100% säker eftersom det ju är möjligt att ägglossningen redan har inträffat, och isåfall är pillret verkningslöst. Om man redan flyttat ägglossningen en gång, och sedan tar ett piller till så är det inte säkert att nästa flytt blir lika effektiv. Och dessutom ökar risken för mellanblödningar och sånt krångel.
Men som sagt. Nu gick det som det gick, så mitt råd skulle vara att gå till apoteket och köpa en till tablett. Det att du började blöda efter samalget kan ha att göra med att du tagit akut p-piller även tidigare, eftersom en vanlig biverkning är att mensen blir hoppig och man kan få små mellanblödningar.
Om ca. tre veckor är det bra om du gör ett graviditetstest för säkerhets skull. (eftersom akut p-piller alltså inte är 100% säkra). Och i fortsättningen kanske du kunde överväga p-piller? (sammanlagt blir det trots allt mindre hormoner i p-piller än det är med akut p-pillren om de tas ofta..) Ta hand om varandra!
Kram
Tessi