PANIK, gravid?
24.07.2017
Hej! Jag har gjort något dumt. I lördags var jag på fest och gick hem med en kille. Jag var oskuld, men vi bestämde oss för att ha sex. Jag var torr som en sandlåda helatiden, och båda var ganska fulla. Jag sa att han skulle använda kondom och det gjorde han, men mittiallt var den borta när jag kollade ner, jag bad honom att ta på en ny och då gjorde han det. Nu är grejen den att jag är ganska säker på att han inte ens kom helt in i mig eftersom jag var så trång (fastän vi använde glidmedel) och jag är 100% säker att han inte fick utlösning inuti mig, men jag kan ändå inte sluta oroa mig över att bli gravid då det skulle förstöra mitt liv. Han fingrade nog mig och sånt, men då hade han inte kommit än. Jag är orolig att han inte hade på kondomen och försökte komma in i mig och fick såndän lite utlösning, som jag hört att man kan få. På Måndagen har jag mått illa, typ som mensvärk, men det kom bara pyttelite blod och flytningar, är fortfarande lite torr. Vad ska jag göra? Borde jag vara orolig? Ta ett dagen efterpiller???? Hjälp!!! Dum tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.07.2017
Hej!
Ta ett dagen-efter-piller (ångerpiller) nu så snabbt du bara kan. Man säger att de har en chans att påverka huruvida man blir gravid eller inte ungefär 3 dygn efteråt, så du borde hinna. Deras jobb är att försöka hindra att du får ägglossning just nu (så att inte eventuella spermier som ligger och väntar i livmodern eller äggstockarna skulle kunna befrukta ägget). Men hade du redan ägglossning tex i lördags eller igår, så är det för sent, de är inga abort-piller. Men oddsen att hindra en graviditet genom att ta ångerpiller är ändå ganska bra bara man hinner i tid, 85% om man tar dem inom det tredje dygnet. Fast redan det fjärde dygnet är det för sent, då kan de inte göra så mycket. Fast när man blir gravid och inte är ju ändå ett slumpartat mysterium, inte blir man ju gravid varje gång man har oskyddat sex... Och du skriver ju inget om när du troligen haft/borde ha ägglossning, så vi håller tummarna att den hursomhelst var mååånga dagar bort :)
Jag ska inte orda desto mer om huruvida det du gjorde var dumt eller inte, bara påpeka lite försiktigt att det finns en orsak till uttrycket att man inte borde ha sex i fyllan. Det beror nog inte bara på att det sällan blir lika skönt som när man är vid sina sinnens fulla bruk, så att säga, utan att man ofta gör smartare beslut när man är vid sina sinnens fulla bruk ;) Men så mycket hade du ju huvudet med dig att du märkte tex när första kondomen hade åkt av, så vackert så.
Och så vill jag trösta med att det där med att det var första gången egentligen inte är så farligt, för nästa gång kommer att vara lika betydelsefull, och nästa och nästa och nästa. Det är sällan första gången blir lyckad, eftersom vi ALLA är nybörjare i början, precis varenda en av oss. Ingen föds som någon sexmästare, vi lär oss alla med tiden och erfarenheten och det blir alltid bättre. Och inte dömer man heller tex sin körförmåga på basen av första gången man sätter sig i en personbil och börjar köra den. Så bara ta den här erfarenheten med bla oron för graviditet som en lärpeng och sikta på att ha mycket roligt i ditt liv - tryggt roligt ;)
Kram, Liselott