Panik över att jag kanske är gravid.
22.02.2015
Hej. Jag har panik jag tror jag är gravid.. jag har sökt på nätet om olika täcken som kommer snabbt och alla passar typ in på mej.. ja vet int va ja ska göra ja har ba så panik..:'( **j**

Ungdomsinformatören Sanna svarar
24.02.2015
Hejsan kära **j**
Nu skriver du ganska kort. Finns det alltså en risk att du kan vara gravid? Du har haft oskyddat sex där killen kommit inuti dig? Har det skett då du eventuellt kunde ha haft ägglossning? Din mens är försenad? Om allt detta stämmer in på dig så finns ju såklart risken att du kan ha blivit gravid. Men det ska nog ändå rätt mycket till för att det faktiskt ska lyckas (eller olyckas). Det räcker inte att du eller han eventuellt haft något på fingarna som kommit i kontkat med din slida. Spermier överlever inte utanför kroppstemperaturen. Alltså inte på ett finger.
Överlag när man börjar läsa på nätet om olika symtom på tex graviditet så brukar det mesta stämma in. Jag läste en gång om kännetecken på spätelska och jag hade alla kännetecken ;) Med andra ord kan man inte lita på en lista med kännetecken som man läser någonstans. Dessutom kan olika personer reagera så olika.
Det bästa sättet nu att få på klart om du är gravid eller inte är att du helt enkelt tar ett graviditetstest. Du kan köpa såna i de allra flesta varuhus och Apotek. De brukar kosta nån euro. Man kan tidigast göra ett test den dagen då ens mens borde komma. Är man osäker kan man vänta en vecka till och om mensen inte kommer ta ett till test. Du kan också göra testet hos tex skolhälsovårdaren eller på ditt Hvc. Fördelen med att göra testet där är att om det skulle visa sig att du är gravid så kan de genast hjälpa dig vidare därifrån.
Nu ska jag inte komma med så mycket moralkakor här. Men jag vill ändå skriva att i fortsättningen om du kommer att ha sex så lönar det sig att du bokar in dig till kommunens preventivrådgivning, vissa skolhälsovårdare funkar också. Boka tid för en diskussion om vilken preventivmetod som skulle passa bäst för dig. Det är så onödigt i dagens Finland att utsätta sig för sånt här, det finns hjälp att få så att man inte behöver gå omkring och vara nervös över att bli gravid. Kom också ihåg att man enligt Finlands lag ska vara 16 år för att ha sex. Orsaken till det är att förhindra att minderåriga personer ska ta skada. Man är inte nödvändigtvis färdigt utvecklad tidigare för att kunna njuta fullt ut av sex.
Jag kommer att ha en hälsovårare att ännu kolla mitt svar ifall jag har bort något.
Allt kommer nog att bli bra, ta ett test nu till att börja med och sen går du vidare därifrån beroende på vad svaret blir. Hör gärna av dig hit igen om du vill.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna
Vår hälsovårdare Tessi har inget att tillägga.