PANIK ÖVER OSKYDDAT SEX
08.08.2016
Jag hade sex på mensens sista dag! Tror inte han kom i mig, isf bara försatsen så att säga. Nu närmar det sig mens och jag är JÄTTEOROLIG att den inte ska komma.... Att bli gravidit är det sista jag vill.... Har ömma bröst o lite gula flytningar??? Det behöver inte betyda något va Skräckslagen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.08.2016
Hej.
Precis som du garanterat har hört, så finns det ju alltid en risk att man blir gravid om killen är inuti dig och ni inte använder preventivmedel, det är ingen garanti att man är skyddad för att man har mens eller för att han inte fick utlösning i dig. Du VET dethär. Det är därför man skall skydda sig, för att man inte skall behöva känna den panik du känner just nu.
Men jag kan trösta dig med att konstatera att det inte är speciellt sannolikt. Dels hade du mens, vilket innebär att man ju för det mesta inte har ägglossning då. För det andra skriver du att han inte kom i dig, så då är det "bara" försatsen vi behöver oroa oss över och även om den innebär en risk så är risken trots allt ganska liten.
Att brösten är ömma kan lika gärna bero på att mensen är påväg, samma sak gäller flytningarna. Så jag tror inte att du behöver oroa dig. Högst sannolikt är du inte gravid. Men kom ihåg panikkänslan nästa gång ni får för er att ha oskyddat sex - så kanske ni tar ert förnuft till fånga och antingen lägger på en kondom eller satsar bara på oralsex och petting.
Ta hand om dig!
Kram
Tessi