Papaprov
23.10.2016
Hej!
Ska snart på uppföljning av hur det har gått med mitt preventivmedel. Barnmorskan sa att man efter tredje månaden ska göra ett papaprov, men här kommer problemet. Jag har världens ångest över det. Panikångest och social fobi, och det gör inte saken bättre att en okänd person ska gräva där nere på mig. Har otroligt obehag av hela den där situationen, och ja JAG VET att det är nödvändigt, så jag behöver ingen tillrättavisning. Jag vill göra provet, men när JAG är redo för det. Jag vill själv beställa tid till det, när jag känner att jag är redo. Här kommer frågan, kan man få beställa tid själv till papaprov om man berättar om sin situation eller kommer barnmorskan vägra låta en göra det och i värsta fall förhindra att jag fortsätter med mitt preventivmedel (p-ring)? Jag vägrar ju inte att göra testet, men jag vill beställa tid själv när jag själv är redo. Jag hoppas verkligen att ni kort kan svara på min fråga, och jag hoppas att ni inte kommer med något svar om att "det inte är farligt, det går fort, du ska nog göra det så slipper du göra det sen". Jag vet allt det där, ja jag vet men nu är det såhär att jag vill ha kontroll över min kropp och känna mig bekväm.
Kommer barnmorskan förhindra fortsättningen av p-ring om jag vägrar låta henne göra testet då hon vill göra det? Istället för att jag beställer tid själv... P-ringen har funkat suveränt bra, inga biverkningar alls och allt är frid och fröjd. Inget har ändrats där nere heller vad jag märkt.
M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2016
Hej.
Det korta svaret på din fråga är ; jag vet inte. På så sätt är det ju inte så stor skillnad på en månad hit eller dit när provet görs, så det kan hända att barnmorskan svarar att du kan vänta en månad eller två och och ta kontakt då du är redo, men det kan också hända att hon inte vill boka om din tid - det kan jag dock inte svara på med säkerhet eftersom det ganska långt beror på barnmorskan.
Du skriver upprepade gånger att du inte behöver någon tillrättavisning, och det är inte det jag tänker ge dig. Jag förstår din ångest. Vill bara ge dig lite mer information och berätta att papa-provet egentligen inte har någonting att göra med din NuvaRing eller hur den har funkat/biverkningar. Papa-provet tas mer på basen av din ålder och det faktum att du är sexuellt aktiv. Och tanken med papa-provet är att man skall hitta eventuella problem innan patienten själv har märkt dem, eftersom man då har bäst möjlighet att åtgärda dem.
Bäst är det nog om du ringer till preventivrådgivningen och diskuterar direkt med barnmorskan. Oftast hittar man nog en lösning.
Kram
Tessi