Pinsamt
07.10.2016
Hej!
Jag har ett problem. Började med p-ring för exakt 3 veckor sedan, och allt har gått superbra. Har inte haft några biverkningar förutom (nu kommer problemet) att det genom cykeln varje dag har kommit brunt slem ur slidan. Alltså det påminner om gele i konsistensen. Flytningarna är också bruna (och genomskinliga/vita) men det kan ju bero på slemmet. Vill inte byta från p-ring till något annat då det har funkat så pass bra som det har gjort, men det stör mig lite att jag inte kan ha trosor utan att behöva använda trosskydd... Kan slemmet bero på något med "väggarna" som blir tunnare? Kommer det månne försvinna med tiden? Känns lite pinsamt att ha sex just nu... dock är min kille väldigt förstående men det är ju pinsamt för mig oavsett. Eller kan det bero på att jag har varit lite torr där nere? Läste att det kan vara en biverkning men det har aldrig kommit blod (förutom mens), bara brunt slem. Anna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2016
Hej.
Det är ganska vanligt att mängden flytningar ökar då man börjar med p-ring. Men i många av fallen är det tillfälligt, d.v.s. flytningarna ökar då man börjar, men efter några månader går de tillbaka till det "normala".  Det är ju egentligen inte alls konstigt att flytningarna ökar med tanke på att man mitt i allt placerar ett föremål i slidan.
Fördelen med p-ring är bl.a. att den håller slemhinnorna i slidan i gott skick. Så även om jag förstår att flytningarna besvärar dig just nu så behöver du inte vara orolig. Jag tror att mängden kommer att minska, och sannolikt kommer flytningarna att bli normal färg ganska snart. Det att de är bruna beror sannolikt på de hormonella omställningar som din kropp går igenom nu då den försöker vänja sig vid det nya systemet.
Så försök att bara ta det med ro. Jag tror att problemet är övergående. Det låter bra att du har en förstående pojkvän, och som tur kan man ju duscha, så flytningarna behöver inte komma i vägen för ert sexliv. Det är ju trots allt inget "fel" eller tecken på någon sjukdom utan helt normalt i samband med att man börjat med en ny preventivmetod.
Kram
Tessi