Piss
30.09.2015
Hej!
Varför är ppiller så himla dyra i Finland? I sverige är det typ 70% billigare än här. Dessutom hörde jag på svergies nyehter att ppiller ska bli gratis för ungdomar mellan 15-19 år. Här får man brassa ut hela jävla barnbidraget på typ en karta. (ok överdrev men ändå)
Dessutom dagen efter piller här är sjukt dyra. Billigare i sverige. Dessutom kan du få dem gratis om du går till ungdomsmottagningen där, men inte här. Skit system, vill dem att man ska gå me maga i vädre eluu?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.10.2015
Hej.
Jag kan inte svara på varför p-pillren är så dyra, och varför de kostar mer här i landet än t.ex. i Sverige. Jag håller med dig om att preventivmedel kunde vara mer lättillgängliga för unga personer.
Det är ju inte så lätt att göra sin röst hörd som ung person, men det jag tycker att du skall göra är att klicka på påverka och sedan på skapa initiativ/fråga (i menyn på decibels hemsida) och skicka ditt förslag/din tanke/din idé till din kommun. Så får de som arbetar med beslutsfattandet i din kommun ta del av dina tankar. Det är ju inte alltid säkert att de kan göra någonting åt saken ändå men då vet de iallafall om problemet.
All förändring måste ju börja någonstans, så det var och en kan göra (istället för att sura och svära där hemma) är att börja med att försöka påverka och göra sin röst hörd i den egna kommunen.
Kram!
Tessi