Ppiller
03.01.2015
Hej! Går på ppiller och tappade bort ett piller mitt i kartan, tog nästa dags piller den dagen vilket blev problem sen sista dagen före de fyra sista pillren. Tog då från en annan karta å glömde dessutom följande dag att ta ett såndär sockerpiller. Så hur blir det nu i nästa karta? kan jag ta domdär fyra socker pillren en dag tidigare eller ska jag vara utan en dag och använda annat preventivmedel i en vecka?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.01.2015
Hej, vi kollar med vår hälsovårdare, klistrar in svaret här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej, För att vara på den säkra sidan vid nästa karta så kan du nog använda den kartan som du tog ett piller ur men precis som du säger så kunde nog kondomanvändning vid behov i en veckas tid vara att rekommendera. Alternativet med att korta av mensperioden med 1 dag (1 piller) och börja på sockerpillerna en dag tidigare är inte fullt lika säkert med tanke på risken att bli gravid. Dessutom så kan det ju rådda bort dig i tänket med var du är i din karta och när nästa menstruation infaller.
Var försiktig när du ska ta dina piller! Ett tappat piller kan lätt hittas av ett barn eller ett djur och är verkligen inte att rekommendera i deras lilla kropp.
Kram hälsovårdaren Annika
fick ännu ett till svar
Hej.
Sockerpillren är det ju ingen panik med fast man glömmer att ta dem, eftersom de är just det - sockerpiller. De finns ju bara till för att göra det lättare att komma ihåg att ta pillren varje dag.
Det är ju alltså nästa pillerkarta som påverkas eftersom den har ett piller mindre (om jag förstår rätt) så antingen börjar du då med sockerpillren en dag tidigare, eller så är du utan piller en dag och använder annat skydd i en vecka tills du är "säker" igen. Det enda "problemet" med att börja med soclerpillren en dag tidigare är ju att startdagen för ny karta ändras, men annars har det inte så stor betydelse. Så du väljer helt enkelt själv. Huvudsaken är ju att du är skyddad hela tiden så att du inte behöver bekymra dig för att bli gravid.
Hälsningar
Tessi