Ppiller
02.03.2015
Jag spydde 2,5 h efter att jag tog det elfte pillret, tog sedan ett till piller och spydde igen 3h senare.. (Står i bipacksedeln att man ska ta ett nytt om man kräks inom 3-4 h) hade sex båda dagara före men han kom inte i mig, kan jag ha blivit gravid av detta? Jag har följt kartan efter det oxå

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.03.2015
Hej!
(Barnmorskan - hälsovårdaren Annika kommer att kolla det här svaret imorgon när hon kommer på jobb här igen)
Hm, jag skulle tro att du fått i dig nästan alla hormoner ur de två pillrena i alla fall, eftersom de ändå hann vara en lång stund i matsmältningssystemet. Kanske nog så mycket att de blir ett piller tillsammans? Dessutom fick han inte utlösning inuti dig, så då minskar risken för graviditet mycket. För säkerhets skull kunde du ha haft kondom en vecka efter, och händer det igen någon gång, så använd kondom en vecka samtidigt som du fortsätter på kartan. Jag tippar på att du nog är skyddad, men vill du så kan du ta ett graviditetstest för säkerhets skull 3 veckor efter händelsen, de kostar inte många euro på närmsta större varuhus.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Bra svar av Liselotte! Fint att du hade sparat bipacksedeln och visste var du skulle hitta info. :)
Med vänlig hälsning,  Annika    barnmorska - hälsovårdare