Ppiller
14.12.2015
Måste man göra en gynekologisk undersökning när man har mens? Funderar på att skaffa p-piller. Undrar om jag MÅSTE göra en undersökning om jag råkar ha mens vid besöket? Vet att det går att göra en undersökning fast man har mens men ja känns inte bekvämt.
Vad är viktgränsen för p-piller?
Får man ha önskemål om vilket p-piller man vill ha? Finns det p-piller med mindre hormoner (inte mini-piller)? Vad heter det märket? Vad e skillnaden på det p-pillret?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.12.2015
Hej.
Man brukar oftast inte göra gyn.undersökning då man har mens. Inte för att det inte går, eller för att det skulle vara äckligt (det ÄR helt naturligt, och de som gör gyn undersökningar har nog set och hört det mesta) Men man brukar inte göra det, dels för att det är lite sämre sikt, och dels för att t.ex. olika prov som tas ur slidan (bl.a papa-prov) inte är tillförlitliga om de tas under mensen. Oftast då man ringer och bokar en tid för gynekologisk undersökning brukar de därför fråga upp när man har haft mens, så att inte undersökningen skall sammanfalla med mensen. Så är det ju inte heller så att det alltid görs en gynekologisk undersökning under första besöket. Olika kommuner har lite olika system med det, men det kan du fråga upp då du ringer och bokar tid.
Jag var inte riktigt säker på hur det funkar med viktgränsen för p-piller så jag måste kolla upp saken med en barnmorska, och det visade sig att det kommit nya rekommendationer som trädde i kraft nu i november. De går ut på att man rekommenderar spiral åt kvinnor som har ett bmi över 35 p.g.a. risken för blodpropp.
Det finns ju många olika p-piller märken, och fördelen med det är att om ett märke inte passar så kan man testa ett annat. Alltid är det alltså inte det piller med minst hormoner som passar bäst, utan det kan hanla om förhållandet mellan de olika hormonerna, att man alltså behöver ett märke som har precis rätt sammansättning för en själv beroende på om man röker, har akne, hur gammal man är o.s.v. Och det kommer de att hjälpa dig med på preventivrådgivningen. Då de har intervjuat dig och tagit ställning till just ditt hälsotillstånd så kan de rekommendera den sortens piller som passar för just dig.
Så jag tycker att du helt enkelt skall ringa och boka tid till familjeplaneringen. Du kan då kontakta antingen familjeplaneringen i din hemkommun eller den på din studieort om det inte är samma. Jag vet inte exakt hur gyn.undersökningarna görs i din hemkommun men det kan du som sagt fråga då du ringer och bokar tid. Ingen panik.
Kram
Tessi