Ppiller o träning
27.06.2018
Hej, jag läste att p-piller försämrar och försvårar muskeltillväxt och träningsresultat, läste ävrn okika studier som gjorts och som sa samma. Vilka andra preventivmedel finns fet att välja på? Vill inte använda kondom (har pojkvän sen länge tillbaka) och vågar inte lita på p-plåster och p-spruta. :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2018
Hej :)!
Hm, du kan ha rätt om p-pillrens påverkan på träningsresultat, men det är nog inte någon allmänt accepterad och omfattad sanning i så fall, inte något tex som preventivrådgivningspersonalen varnar för eller liknande alltså. Men det finns mycket riktigt en uppsjö andra sorters preventivmedel, så visst hittar du något annat om du så vill.
Det som blir mer och mer populärt även bland unga tjejer i stadigt sällskap är hormonspiral. För några år sedan kom det ut en mindre hormonspiral på marknaden som man kan använda ovasett om man fått barn eller inte (de traditionella är lite större och därför har det rekommenderats förr att man ska ha fött barn för att de ska sätta in den, även om tom "oskulder" kan använda dem). De håller i 3 år och är nog det säkraste preventivmedlet näst efter sterilisering. Fördelen med hormonspiralerna är att de innehåller bara en bråkdel av de hormoner som p-piller innehåller eftersom de bara behöver verka så väldigt lokalt, precis där de behövs. Då gissar jag ju också att de inte påverkar resten av kroppen så som p-piller gör. Kopparspiral har samma lokala effekt men innehåller inga hormoner. P-spruta och p-stav är sådana som liksom förs in i huden, så troligen motsvarar de samma spridning i kroppen som p-piller. Detsamma gäller p-plåster, medan p-ring är mera lokal igen. Det har på senare år kommit ut en massa nya märken och versioner på marknaden, tex mera naturliga p-piller.
Om du vill veta ingredienser, deras verkan och skillnaden mellan olika märkens preventivmedel, så behöver du nog tala med någon på kommunens/stadens preventivrådgivning. De kan det här absolut bäst och har bäst koll på aktuella sorter osv. De kan även ge råd om andra sorters preventiva metoder, som tex p-dator och olika appar för att veta när man har "säkra dagar" - även om jag personligen inte skulle rekommendera dem åt någon som absolut inte vill ha barn just nu.
Oavsett, som alltid när man ska använda ett preventivmedel, så kan det komma olika biverkningar med på köpet. Vissa får dessa, andra inte, för vissa håller de i sig länge, för andra inte osv. Man kan behöva pröva sig fram och ha lite tålamod med sin egen kropp, vi är inga maskiner.
Som ett ps, så hör din kommun/stad till de österbottniska kommuner som nyligen bestämt att unga i vissa åldrar ska få gratis preventivmedel. Googla och kolla närvarhurom din stad/kommun erbjuder detta för tjejer i din ålder.
Kram, Liselott