Ppiller och imodium
18.10.2013
Hej, jag äter ppiller men igår fick jag jättelös mage/diarre. Skulle jag ha måste tagit ett nytt piller? Det är ju förståss försent nu men... Tog pillret klockan 10på kvällen och var på wc klockan 6 på morgonen så det är ju 8h mellan jag tog pillret och jag gjorde nummer 2 igen så? Nu på morgonen tog jag ännu en imodium tablett (mot diarren) men funkar ppillren som vanligt fast jag tog imodium? För vissa magmediciner "tar ut" ppiller så dom inte skyddar mot graviditet. Vill inte bli graviiid så snälla svara snabbt!!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
23.10.2013
Hej, ursäkta jätte mycket nu att det tagit så länge för dig att få svar. Vi har lanserat våra nya sidor och påbörjat vår årliga skolturné. Men det är ju ingen orsak att folk ska behöva vänta på sina svar :( Nå iaf så enligt vad barnmorskorna svarat tidigare på liknande frågor så ska det nog räcka att det gick 8 h mellan att du tog p-pillret och att du fick diarre´. Men om du vill vara helt på säkra sidan så använd kondom denna karta till slut.
Här sätter jag med ett svar från en liknande fråga:
Hej!
Nä, du behöver nog inte oroa dig. Det de menar i bipacksedeln är att om magsäcken och tarmarna helt töms innan pillret smält och tagits upp av kroppen, så kan det ju såklart inte funka. Och missar man en dag att ta sitt piller eller som i fallet spysjuka/diarré, att det inte hinner verka, så är ju resten av p-pillerkartan inte "säker". Du ska ändå fortsätta att ta dina piller dagligen, men använd kondom.
Troligen tömde du inte hela matsmältningssystemet genom att ha lös mage en gång, eftersom det tar mellan en halv och fem dagar normalt för mat att ta sig genom tarmarna. När man har riktig diarré så går det ju betydligt fortare än så och därför kan p-pillret sköljas med ut då. Och spyr du så är det klart att pillret kommer upp ifall det fortfarande finns i magsäcken. Hur länge något stannar i magsäcken beror på vad du ätit (hur tungt det är att bryta ner för kroppen).
Så grundregeln är att om du tror att du spytt upp eller kackat ut ett p-piller, så använder du kondom tills du börjar på nästa p-pillerkarta. Det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra!
Hälsar webbredaktören Liselott