preggo nu?
10.11.2015
hej decibel <3
skriver till er för att få lugnande ord as usually..
nu är det såhär att jag och min kille hade sex men kondomen gled av. jag är inte säker på att han kom i mig och han var inte heller jag gick genast på toa och kissade samt kollade om det fanns sperma i mig vilket det inte gjorde.. , då vi var osäkra ledde det till att jag tog ett dagen efter piller inom 12 timmar. sedan fick jag antibiotika kur som jag äter nu. skulle ha fått min mens den 7.11 men min mens är oregelbunden så vet inte när jag skall vänta den. men kan det hända att jag är gravid nu hur stor chans är det? eller när skall jag vänta min mens? tacksam för svar!<3
ni är underbara allihopa!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.11.2015
Hej!
(PS: tack för det du skrev i hemliga rutan :D <3 Har du sett bloggen om det du talade om? Kolla decibelfi.wordpress.com)
Eftersom du tog ett akut-p-piller inom 12 timmar, så gjorde du precis rätt - och det enda du kunde göra i den situationen. Visst, ska man vara noga borde man väl alltid göra "vattenballongtestet" (fylla kondomen med vatten för att se om den läcker) efter eller precis som du skrev, kolla lite extra när man är på WC för att se om det är blötare än normalt (=sperma), men emellanåt blir det nu bara inte gjort. Så bra att du tog akut-p-piller när du var orsäker. Du gjorde vad du kunde. Nu är det bara att vänta 3 veckor efter den dag du tog akut-p-pillret och sedan ta ett graviditetstest. Det ska man ju göra oavsett om man fått mens eller inte innan dess, för säkerhets skull. Akut-p-piller är aldrig 100% säkra, men klart att det blir betydligt mer säkert med dem än utan dem.
Troligen gick det inte för honom - killar brukar nog känna av det (ifall de nu inte är riktigt fulla - och var han det, så gjorde du ju ändå rätt i att ta ett akut-p-piller). Det går kanske inte att lita på att det inte skulle ha slunkit med lite sperma ifall han tänkte köra med dra-ur-innan-det-går-för-honom, för det är ingen säker metod, men det var ju inte fallet nu. Sedan vet man ju inte NÄR kondomen gled av. Se, det brukar vanligtvis vara så att killen får stånd, lägger på kondomen, för in den, håller på en stund, mjuknar (tex för att han var för full, tappade lusten, drabbades av prestationsångest eller det annars inte kändes bra), kondomen glider av och han besluter att avbryta samlaget, drar ut och då märker att kondomen glidit av. Oftast glider den av just när han drog ut den. Och det betyder ju att han gått i den och att sperman isåfall lämnat inuti kondomen, och då skulle ni ha sett det. Visst, en stor snopp kanske gör att kondomen rullar av mitt under samlaget om den är för liten, men glider den av brukar det bero på att han tappat ståndet. Och då gissar jag alltså att han nog skulle ha känt om det skulle ha gått för honom innan dess. Så troligen fanns det ingen sperma i kondomen.
Det talas ju även om "fördroppen" eller "försatsen" som kommer någon gång mellan att han först får stånd och att han får utlösning. Den kan ibland innehålla spermier (lite beroende på när han senast hade utlösning, hur många gånger han varit på vessa efter det osv). Men det är mer sannolikt att den ska ha lämnat INNUTI kondomen när ni rullade på den, om den inte torkades av mot kläder eller lakan eller typ din armbåge. Och ni vände knappast helt utochin på kondomen inne i din slida ;)
Det är en vanlig biverkning av akut-p-piller att det messar upp menscykeln, det handlar om så starka hormoner att det rubbar balansen för ett tag. Det är en av orsakerna till att man rekommenderar att inte använd akut-p-piller oftare än en gång i halvåret, kroppen behöver återhämta sig. Så troligen kommer din mens snart, högst inom 4 veckor från att du tog akut-p-pillret - men det behöver alltså inte vara på beräknad dag längre efter hormonråddandet. Det är också rätt vanligt att man får en blödning bara några dagar efter att man tog akut-p-pillret, men det behöver inte heller betyda att mensen kommer en vanlig menscykellängd efter det igen. Den blir som sagt råddig ett tag framöver, någon månad eller tre. Hursomhelst tar du graviditetstestet 3 veckor efter att du tog akut-p-pillret, för säkerhets skull.
Som vi brukar säga, det är alltid bättre att fråga fastän man tror att man vet svaret, än att oroa sig för att tänk om man skulle tro fel :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (som blev så glad för hemliga rutan :D)