Preventinmedel
19.01.2015
Hej! Jag är en tjej som undrar vart ska jag ta kontakt i Vasa när jag kanske skulle vilja testa på kopparstav? Har haft p-piller men jag tycker inte det funkar för mej. Och tar det ont att sätta in den? O hur känns det när man har sex med den? Tack för ert svar på förhand.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.01.2015
Hej! När du bor i Vasa ska du vända dej till Familjeplaneringen (dvs preventivmedelsmottagningen) vid Sandvikens hälsostation. Barnmorskorna där har telefontid vardagar för tidsbokning kl 9-10 + 12.30-13 på tel nr 063251765. Eller så vänder du dej till samma ställe därifrån du fick p-pillerna! :)
Det finns många olika p-piller! Vilket gör att en sort passar en kvinna och en annan sort kanske passar bättre just dej. Ge inte upp med p-pillerna efter att ha provat en sort! :) Ett annat alternativ är p-ringen, du kan läsa mera om den här. Många kvinnor tycker att p-ringen som utsöndrar hormoner jämnt över dygnet är bättre med tanke på biverkningar.
Det finns ingenting som heter kopparstav men gissar jag rätt när jag antar du menar kopparspiral?! Det finns både kopparspiral och hormonspiral dem kan du läsa mera om här. Och här. En del kvinnor tycker att det tar mycket sjukt att sätta in en spiral och andra kvinnor tycker att det knappt känns. Det är väl upp till hur pass hög smärttröskel man har samt hur nervös och eventuellt spänd man är... Det finns nya mindre spiraler som lämpar sig bättre för yngre tjejer som inte har fött barn. Men det finns också läkare som inte rekommenderar spiral åt kvinnor som inte ännu har fött barn. Diskutera med din läkare!
Att ha sex med spiral ska nog inte kännas annorlunda än att ha sex med p-pilleranvändning. Eftersom spiralen sätts in i livmodern och penisen bara är i slidan. Däremellan finns livmoderhalsen och livmodermunnen. Ur livmodermunnen kommer 2 trådar som man sedan behöver när läkaren drar ut spiralen. Samt genom att känna efter att trådarna är kvar - vet man att spiralen är på plats.
Lycka till och var rädd om dej!  Med vänlig hälsning,   Annika  barnmorska-hälsovårdare