Rädd
10.07.2016
Hej..
Jag & min pojkvän hade sex för ungefär 2 vecka sen.. Vi använde kondom & så vitt jag vet var det inga problem. Efter sexet hade jag blödningar men tog ingen större stress över fallet. Men nu börjar jag fundera om jag är gravid.. Jag har haft spysjuka ungefär en vecka efter men det hade hela familjen så tog ingen stress över det heller. Men nu när jag har frisknat till har ja fortfarande börjat må illa & kärkts 1 gång samt har min mens inte kommit (dock brukar den vara ganska oregelbunden).. Jag har inte vågat tala med nån. Om det är så att jag skulle vara gravid kan man göra någåt annat än abort? Nervösflicka

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.07.2016
Hej Nervösflicka!
Köp ett graviditetstest, vännen, de kostar en 2-3€ på närmsta lite större matbutik, varuhus och apotek. För säkerhets skull! Om kondomen var hel och ni inte "körde utan" lite först och satte på den först när han tänkte komma, så borde det vara lugnt. Rätt använda kondomer är väldigt säkra. Men ibland är man ändå orolig - och det enda som hjälper mot det är såklart antingen att mensen kommer eller att man tar ett graviditetstest, som förhoppningsvis visar negativt.
Se, det här med oro och kvinnokroppen är lite mystiskt, för vissa tjejer reagerar på stark oro (eller stress, press, obehag, trauma osv) med att kroppen liksom trycker på pausknappen för mensen. Det härstammar såklart ända från stenåledern - där kroppen på sätt och vis är kvar - då stark oro eller stress tydde på fara, typ fiendestammar eller rovdjur i antågande. Då ansåg kroppen att det inte var läge för mens, speciellt som mensblod lockar till sig rovdjur, så den väntade med mensen. När läget sedan var lugnt igen, så kom mensen oftast igång av sig själv igen sedan.
Samma gäller idag, fast tex med studentskrivningar, resor, när man megagrälat med bästisen... Hos vissa fungerar mensen som klockan oavsett hur omtumlande livet än är, medan mensen försenas eller hoppar över för minsta lite starkare oro hos andra. Du vet inte hur vanligt det är att tjejers menser blir försenade just när de håxat tanken att jamen tänk om jag skulle vara gravid. För det mesta kommer den ändå av sig själv, rätt ofta kommer den efter att man stirrat en stund på ett graviditetstest med bara ett streck (=negativt, inte gravid) och ibland hakar den upp sig och tar ett bra tag på sig att komma igång igen. Och nu som då händer det sig att någon ÄR gravid, så graviditetstest är nog a och o här.
OM du mot förmodan skulle vara gravid, så är det egen kommuns preventivrådgivning/mödrarådgivning (ofta samma ställe, vid HVC) man ska vända sig till, oavsett vad man väljer att göra. OM du skulle vara gravid har du i praktiken två alternativ: att behålla barnet eller göra abort. Här kan du läsa mer om abort - men observera att du inte har all tid i världen om du vill ha den valmöjligheten. I teorin skulle även alternativet adoption vara möjligt, men det alternativet väljer man nog i Finland numera att undvika. Hellre stöder man då den blivande unga mamman extra, så att hon kan ta hand om barnet själv (/med familjen).
Att du blödde efter samlaget kan ha berott på att du fått något litet sår i slidan av "ansträngningen" som sex innebär, speciellt om man inte är tillräckligt våt och hal eller om man är väldigt ovan. Var det första gången, så kan det hända att slidkransen sprack lite, men det läker snabbt. Att du hade spysjuka borde inte ha påverkat något alls. Att du däremot har mått illa och spytt en gång efter det... Vete gudarna, det är ju rötmånad dessutom, så du kan lika gärna ha ätit något tokigt. Som sagt, graviditetstest.
Håller tummarna att allt går som du vill <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott