Rädd att va gravid
30.03.2024
Hej! Jag hade sex i början av februari, jag har p-ring så vi hade ingen kondom. Nu är jag rädd att jag är gravid, men jag har haft en mens sen dess. Men jag har en värk i nedre delen av magen som börjad typ i förrgår som liknar mensvärk, därför är jag rädd det skulle va graviditet. Tror ni jag är gravid???

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.04.2024
Hej,
Om du har p-ring och du har använt den som du borde så behöver du inte vara orolig att vara gravid. Det finns många olika anledningar till att man kan ha ont i magen så i sig behöver man inte tolka det som ett tecken på graviditet. Du skriver också att du hade bortfallsblödning som du borde efter att ni hade sex så jag tror att du helt kan släppa din rädsla.
Fortsätt att använda din p-ring enligt föreskrifterna, och om du har sex med tillfälliga partners så är det alltid bra att också använda kondom för att skydda sig mot könssjukdomar.
Kram,
Tessi