Rädd för att ha blivit gravid
07.05.2017
Hej! Jag har nu ätit p piller i tre månader och jag har nyligen bytt p pillersort, på ungdomsmottagningen rekommenderade dom att man skulle använda kondom den första veckan. Nu är det så att jag och min pojkvän hade sex igår med kondom men kondomen gick sönder och vi märkte inte det så han kom i mig, hur stor är chansen att jag är gravid? Har alltid tagit pillren som man ska, aldrig glömt det eller så.. Cc

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.05.2017
Hej.
Eftersom jag inte vet vilka piller du har haft/har nu, eller exakt hur länge det var sedan du bytte så har jag svårt att ge något säkert svar på din fråga.
Vissa piller kan man ju byta "rakt av" utan att använda tilläggsskydd, men eftersom de från preventivrådgivningen rekommenderade att du skulle använda tilläggsskydd så är skillnaden mellan pillren kanske så pass stor att det kräver tilläggsskydd. Så spelar det ju en viss roll om det var dag 6 av dina nya piller eller dag 2 som det hände, risken att det skulle uppstå en graviditet är givetvis mindre om det var i slutet av den veckan.
Du kan läsa på bipacksedeln i dina nya piller vad det står om byte från en sort till en annan. Står det där att man borde använda tilläggsskydd under den första veckan eller var det någonting din barnmorska sade bara för att vara på säkra sidan??
Tyvärr har jag svårt att uttala mig om hur stor risken är eftersom det finns så många detaljer jag inte känner till (pillersort, när du började med de nya, om du hade paus o.s.v) Så det du kan göra är att läsa bipacksedeln och sedan vänta och se vad som händer. Om inte nästa mens kommer då den borde så tycker jag att du skall testa dig för att vara säker (även om det isåfall också kan bero på att du bytt piller.)
Kram
Tessi