Rädd för att vara gravid
04.01.2018
Hej, i ganska början på december hadd jag sex. Jag har använt p-ring nu en några år och så, men den ggn ramlade den ur. (Jag hade haft in den ringen i en 4 dar). Jag märkte inte det förrän mårgonen där på och ringde rådgivningen för att få råd om vad jag skulle göra. Akut p-piller sade de att jag skulle skaffa och sätta in en ny ring. Det gjorde jag. Nu har jag då räknat nya 3 veckor med den nya ringen. Och borde ha fått mens denna vecka. Men ingen mens än inte. Nu e jag helt sjukt orolig att jag skall vara gravid. Eller kan detta ha påverkat menscykeln på de sättet att den blir sen då ny ring och akut p-piller på samma dag? Fick inga mellanblödningar heller fast de säger att det är vanligt att få det då man hamnar att ta akut p-piller. Har inte något förhållande med killen i fråga. Vi e mera som kk. Och båda är inte på något sätt redo att bli föräldrar. Vet inte heller hur jag skall kläcka ur mig detta åt honom att min mens är sen och jag är bara helt otroligt stressad och rädd över att vara gravid. Vet inte riktit vad jag Ville få ut av detta men behövde få skriva av mig lite.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.01.2018
Hej!
Först, ursäkta att du fått vänta. Vi brukar försöka svara på den här typen av frågor så snabbt vi bara kan, men nu råkar det ha klottat till sig här med både sjukskrivningar, jullov och nyrekrytering på samma gång. Hoppas du har förståelse för oss <3.
Och hoppas att mensen har kommit!! Se, det är mycket möjligt att den blev helt råddig av akut-p-pillren, den vanligaste biverkningen av dem är just att menscykeln blir oförutsägbar för en par tre månader framöver. Att mensen inte kommer när den borde enligt vanliga omständigheter behöver alltså inte nödvändigtvis betyda att man är gravid, den kanske bara kommer veckan efter eller hoppar över en gång.
Dessutom kan nog de "färska" hormonerna från p-ringen göra att det råddar ännu mer, så det enda som kan berätta sanningen om huruvida du är gravid eller inte är ett graviditetstest. De finns i närmsta matbutik och kostar under 5 €, så det är verkligen ingen stor grej att skaffa ett sådant och ta det. Mentalt kan man säkert ha lite lust att sticka huvudet i sanden som en struts, men det är alltid bäst att ta reda på om man är gravid eller inte, det kan man inte göra i onödan. Såg om du inte hunnit ta ett test redan, så gör det nu (om du inte haft/har en normal mens just nu såklart).
kram, Liselott