Rädd för graviditet
06.03.2016
Hej! Jag hade samlag för första gången igår. Jag är jätteorolig men vi hade nog en kondom. Jag är rädd att jag kan bli gravid, kan man ta akuta p-piller för det? Därför tänkte jag fråga vad jag ska göra, för det känns inte bra i magen och så, kanske för att jag inbillar mig men hoppas ni har ett svar och tack i förhand! A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2016
Hej.
Nu HOPPAS jag ju verkligen att du har skrivit fel då du fyllde i din ålder på formuläret. Som du vet är skyddsåldern för att ha sex i finland 16 år, och denna ålder finns till för att skydda barn för att bli utnyttjade av personer som är äldre. Men om du verkligen är så gammal som du har fyllt i, så är du definitivt för ung för att ha sex. Det finns INGEN person i den åldern som är tillräckligt fysiskt eller psykiskt utvecklad för att ha sex.
Men för att svar på din fråga. Om ni använde kondom, och den satt på under hela samlaget och inte gick sönder så får man räkna med att den har gjort sin uppgift och att du inte behöver vara orolig. Man kan ta akut p-piller, men om det inte finns någon speciell orsak till att du tror att kondomen inte fungerade (t.ex. att den gått sönder eller glidit av) så tror jag inte att du behöver ta ett sånt. Man kan ju inte heller börja ta akut p-piller efter varje gång man har haft sex för att man är orolig och inte litar på kondomen. Då måste man nog överväga att skaffa ett annat preventivmedel eller fundera på om det i själva verket är någonting annat än rädslan för graviditet som gör att man stressar upp sig så.
Det jag tycker att du skall göra nu är att:
1. fundera på om du är tillräckligt gammal för att ha sex. Skyddsåldern är som sagt 16 år. många har sex redan innan det, men om man ännu är ett barn så skall man inte ha sex med en annan person eftersom man inte ännu är fysiskt eller psykiskt redo för det. Då skall ta det lugnt och vänta några år innan du testar pånytt.
2. Förutsatt att du skrivit fel ålder och i verkligheten är äldre. Fundera över valet av preventivmedel. Rätt använd är kondomen helt pålitlig.  Många säger att de använt kondom men att de ojsan-vojsan blev gravida ändå, och visst det kan hända - men det är osannolikt. Betydligt mer ofta handlar det om att man slarvat, varit oförsiktig då man lägger på kondomen eller inte haft på den under hela samlaget. Men om det känns som  att du inte helt litar på kondomen så kanske du borde testa p-piller, eller p-piller + kondom om du vill vara helt 110% säker.
Det är ju meningen att sex skall vara någonting roligt och skönt - så om det känns som att det bara gör dig orolig och ger dig en dålig magkänsla så kanske du inte ännu är riktigt redo för det? Då är det helt ok att avvakta och vänta på att du blir redo. Betydligt bättre att riskera att göra din partner besviken än att gå med på att göra någonting som i långa loppet kommer att påverka dig själv negativt. Ta hand om dig själv!
Kram
Tessi