Rädd hypokondriker
03.01.2015
Hej! Det är så att jag tar p-piller och har gjort det länge, men ville nu ändra dagen och hade en femdagars paus istället för fyra. Jag och min pojkvän hade då sex två gånger och använde kondom båda gångerna, men våra könsorgan rörde vid varann före kondomen kom på, men han var altså inte inne i mig. Jag hade hunnit ta fyra hormonpiller då vi hade samlag och eftersom vi faktiskt använde kondom hoppas jag att chansen att jag är gravid är liten.(?) Men ändå spökar tankar som ifall kondomen spruckit eller att det skulle ha kommit in försats i slidan. Märks det ifall en kondom spricker? Och hur stor chans är det egentligen att det skulle ha kunnat komma in försats före han var inne i mig?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.01.2015
Hej!
Nu råkar vår nya hälsovårdare inte ha börjat än, men jag skriver svar utgånede från alla de liknande frågor våra barnmorskor och sexualrådgivare tidigare besvarat och utgående från våra infosidor, och så kolla Annika svaret sedan när hon kommer i jobb.
Eftersom du redan hunnit äta fyra hormonpiller på den nya kartan så är du nog så skyddad man bara kan bli av p-piller. När man börjar med p-piller för första gången, första kartan, så heter det ju också enligt bipacksedlarna att man är skyddad redan från första dagen och kan ha sex utan kondom redan då. Man behöver inte ha kondom under "mellandagarna", alltså under de fyra pausdagarna, men eftersom du flyttade framåt en dag så kunde ni ha använt kondom då under den femte dagen. Efter att du började på p-pillren igen (dag 6) så borde du alltså ha varit säker igen.
P-piller hör till de säkraste preventivmedlen om det används rätt (alltså egentligen att man inte hoppar över något piller ungefär i mitten av kartan då man annars skulle ha haft ägglossning och alltså eventuellt kan få ägglossning). Det har ett Pearl-index på 0,5-1,5, vilket betyder att om 100 kvinnor använder p-piller ett helt år och har en massa sex under det året, så blir 1 av 100 ändå gravid. Inget preventivmedel utom sterilisering är 100% säkert, men använder man en kombination, tex p-piller och kondom, så är man garanterat 100% säker. Det blir vanligare att köra en "double dutch" (alltså vanligt i Holland att använda dubbla preventivmetoder), men allmänt kanske det anses lite överförsiktigt ännu.
Att kondomen gått sönder kollar man kanske enklast genom "vattenballongtestet", alltså genom att fylla vatten i den och se om den läcker. Kondomer är relativt säkra, bara de används rätt, med ett pearl-index på 2-15. Kolla mera exakt hur kondomer borde användas och förvaras på våra sidor om Kondomer.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej! Det är nu en stund sedan du ställde din fråga och jag hoppas att Liselotts svar har lugnat din oro. Risken att du skulle vara gravid är nog mikroskopisk. Tyckte ni gjorde säkra och kloka val med kondomen.
Ofta märker man nog att kondomen spricker. Det gäller ju bara då att ha sinnesnärvaro nog att avbryta samlaget just då och fortsätta sedan när en ny kondom är på. Försatser kan komma, kan tyvärr inte ge risksiffror på detta. Varierar nog från person till person och beror på var i den sexuella upphetsningen man är.
Fortsätt vara rädd om dej! :)
Med vänlig hälsning,        Annika  hälsovårdare-barnmorska