Rädd om jag är gravid??
28.06.2021
Hej! Jag är en tjej som är 16 år gammal. Jag har alltid haft väldigt regelbunden mens, men nu är den lite över en vecka sen. Jag har en pojkvän och vi har inte haft sex, men en gång hade vi "sex" med kläderna på, han hade på sig kalsonger och jag hade på mig trosor, han kom (med kalsongerna på då alltså) när vi höll på. Kan man bli gravid av detta?? Är så orolig just nu.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2021
Hej,
Nej. Du kan inte bli gravid på det sätt som du beskriver. För att du skall bli gravid krävs det att friska spermier tar sig in i din slida, och vidare upp till livmodern/äggledaren och att det då finns ett ägg som väntar där. Eftersom spermierna inte är övernaturliga så skulle de inte klara av att ta sig igenom två lager med tyg och sedan simma vidare in och upp.
Alla förstår säkert att tyg i sig inte kan fungera som ett preventivmedel - och därför görs inte heller kondomer av bomull - men på det sättet som det gick till för er denna gång så blir du inte med barn. Du kan vara helt lugn. Bara för att din mens alltid tidigare har varit regelbunden är ingen garanti för att den alltid kommer att vara det. Det är helt normalt att mensen nån gång är sen, och det betyder inte att någonting är fel.
Ta det lugnt och vänta i lugn och ro på mensen.
Kram,
Tessi