rädd som faan
26.12.2014
När man blivit gravid, hur märks det på kvinnan då? Och hur tidigt? Illamående bla.. som vilka symptom?
är orolig jag är gravid och ville bara dubbelkolla..
Jag har använt kondom alla ggr jag har haft sex med min pojkvän, men en gång stack han in kuken typ 1 gång utan skydd.. men inte kan man väl bli gravid av det?
svara snabbt tack. Ja är så jävla rädd.. ...

Ungdomsinformatören Jenny svarar
29.12.2014
Hej!
När man är gravid, brukar man ofta ganska snabbt börja må lite illa och känna sig ”konstig”. De flesta kvinnor gör det i alla fall. Så kan man också få en sorts metallsmak i munnen i tidigt skede av graviditeten (typ under fösta veckorna). Brösten kan vara ömma, man kan ha huvudverk och eller halsbränna. Det är väldigt individuellt med symtomen.
Du berättar att din pojkvän har fört in sig i dig en gång utan kondom. Det är väldigt osannolikt att bli gravid då, men inte ändå omöjligt. Alla sätt som en spermie kan komma tillräckligt långt in i slidan för att kunna simma vidare fram till ägget kan alltså göra tjejen gravid.
Du berättar inte när detta har hänt, men om det finns ens en liten risk för att du kan ha blivit gravid eller om din mens är försenad (och du haft sex men skyddat dig med någon preventivmetod), så ta ett graviditetstest. Det är absolut bättre att ta ett sådant "i onödan" än att försöka gömma huvudet i sanden och hoppas på att problemet försvinner av sig själv.
Läs gärna våra sidor om vad ska jag göra om jag kanske är gravid för där hittar du en massa information som nu är nödvändig för dig. Där beskirvs också närmare om sådant som jag tog upp här, som t.ex. hur man kan bli gravid och inte kan det. Kanske det nu bara är fel alarm, men bra att ändå läsa lite så du har bättre koll i fortsättningen. Fråga jättegärna mera vid behov!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny
Decibel>Vad ska jag göra om jag kanske är gravid