Rädd som fan.
31.08.2014
Hej! Är en tjej på 19 år som är gravid i vecka 15. Innan jag blev gravid så längtade jag verkligen efter det. Sen en månad så hade jag och min kille oskyddat sex och helt plötsligt blev jag det. Har varit jätteglad de första veckorna, men sen kom alla knäppa tankar. (Tänk om min bror eller någon annan där jag bor kommit på en handduk och jag råkat torka mig med den) (tänk om det kommer ut ett barn som jag tror är min och min killes och så har det värsta hänt mig) undrar hur länge spermier kan leva i tillexempel en blöt handduk om den legat i tvättkorgen eller i fukt. Är livrädd att något sånt har hänt mig. Kan inte glädjas längre åt min graviditet är så jävla rädd för detta. Jag har börjat må dåligt av dessa tankar och är inte mig själv längre. Är rädd att förlora min stora kärlek och tänker hela tiden "så är det inte, men tänk om" känner mig äcklad,rädd, ledsen. allt annat än glad. Så jag undrar hur stor risk det kan vara? Behöver hjälp med denna undran. Vill inte ens ha barnet längre för jag e så rädd att något sånt kunnat hänt men de e försent för abort tyvärr. /rädd tjej! Alexandra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2014
Hej.
Nu skall du få lite lugnande besked :)
För det första vill jag säga till dig att det inte alls är ovanligt att man får konstiga tankar och idéer då man är gravid, och det är vanligt att man i något skede kommer på sig själv med att undra om man alls vill ha barnet. Det är helt normalt att man har dessa tankar och de går över, var inte orolig. Om några veckor då du börjar känna att fostret rör sig så kommer du antagligen igen att bli glad och förväntansfull. Nu till din fråga.
Det är omöjligt att du skulle ha kunnat bli gravid genom att din bror eller någon annan fått utlösning på en handduk som du torkat dig med. Spermier överlever inte utanför kroppen längre än några minuter till max en timme, och på en handduk kan jag inte föreställa mig att de skulle leva längre än några minuter. För att inte tala om hur osannolikt det är att spermierna dessutom skulle ha simmat över från handduken och in i dig - det går helt enkelt inte.
Nu tycker jag att du helt enkelt skall ta det lugnt och försöka sluta stressa.Du skall inte heller vara rädd för att tala om dina "konstiga tankar" på MVC eftersom de garanterat har hört det mesta förut, och då kan hjälpa dig och lugna dig.
Ta hand om dig!
Tessi