Risk att vara gravid?
10.03.2015
Hej!
Jag hade oskyddat samlag med en kille som fick utlösning i mig. Dagen efter fick jag min mens och tänkte då inte på att ta någon akut-p.
Sedan dess har jag fått mer flytningar än vanligt samt mer finnar, även på andra ställen jag inte brukar få, tex armarna, halsen, rumpan.
Bör jag vara orolig att det kan finnas risk att jag är gravid? Mvh orolig 17årig tjej. Lp

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
11.03.2015
Hej Lp! En yttepytte liten risk att du skulle ha kunnat bli gravid dagen innan din mens kom igång. Troligen var ditt ägg då redan för gammalt. Men om det lugnar dej och för att du ska slippa fundera kan du göra ett graviditetstest. De kostar inte stor slant i större varuhus eller från apoteket.
Finnarna tror jag nog är bara något som råkat inträffa nu just. Men ifall du har andra symptom än ökade flytningar kunde det kanske vara läge för att kolla att du inte smittats av någon könssjukdom. Om könssjukdomar och testning kan du läsa mera om här.
Jag hoppas du nu blev en livserfarenhet rikare och inte utsätter dej för sådana här risker flera gånger. Använd kondom!
Var rädd om dej!     Hälsningar,   Annika     barnmorska - hälsovårdare