Risk för graviditet?
30.10.2013
Hej. Hade mens och hade analt sex med min pojkvän utan kondom den gången(har varit tillsammans snart 3 år ).
Finns det risk att jag blir gravid? om spermier kan ha runnit till slidan eller något :P

Ungdomsinformatören André svarar
30.10.2013
Hej!
Nej, det låter nog oerhört osannolikt att det skulle hända. Spermier dör i rumstemperatur, så fast de skulle röra vid din slida vore de högst sannolikt döda vid det laget. Du kan inte bli gravid genom själva analsexet.
Däremot är det nog smart att också skydda sig vid analsex. Bakterier kan spridas den vägen också. Nu har ju du varit tillsammans med din kille väldigt länge. Men i övriga fall ska man se upp eftersom analsex är en vanlig orsak till att HIV sprids.
Mvh,
Ungdomsinformatören André