Röra kondom med försats
27.09.2017
Hej!
Jag undrar ifall man kan bli gravid ifall killen rör kondomen med försats på händerna/fingrarna. Det är så att jag och min kille hade samlag och han "höll upp" erektionen genom att ta på sitt kön, då fick han försats på händerna/fingrarna. Sedan tog han på sig en kondom och rörde förstås kondomen medan han hade försats på händerna/fingrarna. Kan man ett säkert sätt ta på en kondom på det sättet? Eller finns det bättre och mer säkra sätt att ta på kondomen?
Jag äter p-piller sedan tre månader tillbaka och jag tar dem enligt bruksanvisningarna och började dagen jag fick mens. Jag har haft lite halsbränna och illamående, främst på kvällen efter att jag har tagit p-piller. Vad kan detta bero på?
En annan fråga jag har är ifall kondom och p-piller är tillräckligt skydd.
Jag ursäktar ifall det är alldeles för många frågor, men jag orkar inte vara orolig längre.
Tack så mycket på förhand! Åsa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2017
Hej.
Det är inte sannolikt att spermier skulle överleva från penisen till handen till kondomen till slidan på det sätt du beskriver. Och med tanke på att ni både använder kondom och p-piller så är risken obefintlig.
Kondom och p-piller är nog så nära ett 100% skydd som man kan komma.
Jag vet inte vad ditt illamående och din halsbränna beror på, men jag gissar att det inte har att göra med dina p-piller utan mer sannolikt att det beror på någonting annat, t.ex. vad du har ätit under dagen.
Oroa dig inte. Allting låter helt okej.
Kram
Tessi