Rubbad mens tack vare p-piller
21.03.2017
Hej!
Jag har gått på p-piller i snart ett halvt år. Jag äter mina tabletter i 21 dagar och har sen uppehåll 7 dagar. Jag började som vanligt med p-pillren efter pausen, tog dem 2 dagar och råkade sedan vara utan dem 2 dagar. Nu har mensen kommit tillbaka under den 2 dagars pausen. Är det bara att fortsätta ta pillren som vanligt ellee hur ska jag få kroppen på banan igen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.03.2017
Hej.
Det är nog bara att fortsätta med dina piller som normalt. Risken är att du kommer att småblöda till och från under hela månaden. Alternativet är att du skulle ha din paus redan nu, men isåfall måste du använda ett tilläggsskydd eftersom du inte då har ett tillräckligt skydd av pillren.
Eftersom du glömde dina piller under två dagar så blev din kropp förvirrad och trodde att det redan var dag för paus. Så det kan som sagt hända att du fortsätter blöda ända tills du tar en "riktig" paus, men det är inte heller farligt, även om det givetvis kan vara irriterande. Efter att du har ätit denna karta och haft din paus så kommer allting antagligen att vara som vanligt.
Kram
Tessi