Rubbad menscykel
28.03.2022
Hej! Jag slutade med mina Dionorette piller i slutet av januari (åt hela kartan till slut), en månad senare fick jag vad ja trodde var min "naturliga" mens, och jag blev förvånad över att kroppen anpassade sig så fort. Någon vecka senare hade jag bruna flytningar, och sedan dess har jag inte haft min mens. Den är nu försenad och jag förstår inte varför, eftersom den verkade ju ha kommit igång igen av sig själv utan p pillrena. Är detta en vanlig sak? Har varit på olika prev medel i 2 års tid när jag bestämde mig för att sluta. Finns ingen risk heller att jag är gravid
En annan fråga, nu när jag slutat med prev medel har min hud också såklart försämrats (jätte oljig, mer finnar) finns det något annat läkemedel som kan hjälpa mig med det? Tack på förhand

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2022
Hej,
Det är inte speciellt ovanligt att mensen kan vara oregelbunden efter att man slutat med hormonella preventivmedel, men kvinnans hormonella system är inte så lätt att förstå sig på eller förutse annars heller eftersom den påverkas av allting vi gör och många saker som vi inte ens är medvetna om. Minns du hur din mens funkade innan du började med p-piller? Var den regelbunden då eller hände det sig då också att den lämnade bort?
I sig är det ingenting du behöver vara orolig över. Man brukar inte börja någon utredning om varför mensen är sen förrän den har varit borta i över 6 månader just därför att det är så vanligt. Men det du själv kan fundera över är om det finns någonting annat som kan inverka på att mensen är borta, t.ex. om du gått ner mycket i vikt eller stressat mer än normalt? Du skriver att det inte finns någon risk att du är gravid och det är kanske en lättnad att veta, så jag föreslår att du väntar ett tag till och försöker ha tålamod. Men om det stressar dig att mensen är borta så kan du kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Det du beskriver om din hy låter också helt normalt, och jag tror att det också kommer att stabilisera sig med tiden bara din kropp på nytt vänjer sig med att "sköta det själv". Men jag vet ju inte heller exakt hur mycket problem du upplever med din hy just nu, så om du själv anser att problemet är tillräckligt stort för att uppsöka läkare för det så finns det nog receptbelagda läkemedel som kan hjälpa. Alternativt kan du börja med att testa receptfria produkter som säljs på apoteket, t.ex. Basiron. Du kan alltid be apotekspersonalen om råd för de har mycket kunskap om de produkter de säljer.
Så mitt främsta råd är att försöka slappna av och ha tålamod, men du behöver heller aldrig tveka att ta kontakt med preventivrådgivningen eller med en läkare om det är någonting du oroar dig över, det är ju därför de finns.
Kram,
Tessi