sex
16.11.2013
Kan det vara farligt att ha sex vid 11 års ålder? För jag har haft sex men han hade ingen kondom... blir jag gravid för en timmes sex?

Ungdomsinformatören Lena svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.11.2013
Hej!
Förlåt förlåt förlåt!!!! Vi har missat din fråga i stormen av nya frågor (263 sedan 1.11, vilket är nästan dubbelt mot vad vi har en lugn månad) och det är helt oursäktligt! Frågor som din brukar vi svara på så himla snabbt vi bara kan, så att den som frågar inte ska behöva gå omkring och oroa sig.
Och vännen, det att du haft sex som 11-åring är väldigt allvarligt. Vet du, nu skulle vi vilja att du gick till din skolhälsovårdare och berättade det här, så att hon får hjälpa dig. Du behöver först och främst ta ett graviditetstest, eftersom man nog kan bli gravid av en timmes sex. Skolhälsovårdaren har test där, så att ni kan få svar inom 5 minuter. Risken att bli gravid beror också på om du har fått mens ännu, men även om man inte fått mens så kan man bli gravid ifall det råkar sig så att man alldeles just skulle komma att få sin första mens. Du måste ta ett graviditetstest och det skulle vara allra bäst om du gjorde det hos skolhälsovårdaren.
Snälla gå till skolhälsovårdaren NU med detsamma! Det finns så mycket som hon borde förklara åt dig och berätta åt dig, så väldigt många viktiga saker. Hon kan också hjälpa dig med alla praktiska saker och ta hand om dig så att du inte far mera illa.
Och HA INTE SEX mera! Lova! Vem det än är du haft sex med, så måste du inte alls ha sex med honom igen - och var inte rädd för att berätta åt tex skolhälsovårdaren om vad du varit med om. Ingen kommer att bli sur på dig för det här! Även om du skulle ha lovat någon att hålla det här hemligt, så är det viktigare nu att tänka på dig själv och ta hand om dig själv och det kan du bäst göra genom att berätta för någon som kan hjälpa dig. Det kan också vara en favoritlärare, en förälder, skolkuratorn, en kompis mamma, en tränare - vem som helst vuxen! Huvudsaken är att du får hjälp och stöd nu!
Stooooooooooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!!!!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena