sex med kläderna på
13.01.2016
Hej! har några enstaka frågor.
1. Kan man bli gravid om man har sex med kläderna på om killen får sin utlösning och det kommer igenom hans byxor och sen på mig?
2. Hur stor chans är det att man blir gravid om killen rör sin snopp och får sperma på händerna och sen trycker in sina fingrar i tjejens slida?
3. Vad ska man göra om man är gravid och inte vågar säga åt sina föräldrar. Finns det nått sätt man kan göra så att dom inte får reda på det?
4. Vad kan hända om man får gammal sperma i sig?
5. Hur många gånger kan killen få utlösning?
6. Finns det andra sätt än graviditets test man kan göra för att se om man är gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2016
Hej.
Nu ska vi se om jag kan klargöra saken lite.
1. Det är ytterst osannolikt att du skulle kunna bli gravid om killen har byxorna på sig. Således är det en ganska säker form av sex. Om killen får utlösning inne i byxorna så kan det givetvis bli blött igenom byxorna, men det är väldigt osannolikt att han skulle rymmas in i dig med byxorna på sig, och en stackars liten spermie som först har simmat genom tyget och blir lömnad vid slidmynningen orkar nog inte simma hela vägen upp. Så det behöver du nog inte fundera på.
2. Oddsen att man skall bli gravid genom att överföra sperma med händerna är för visso större än om man har sex med kläderna på, men fortsättningsvis är risken väldigt liten. Antagligen skulle sperman bli så "förstörd" av att ha varit i kontakt med fingarna och sedan inpetad i tjejen, så den är antagligen inte livsduglig. Teoretiskt är det väl möjligt men inte sannolikt.
3. OM man faktiskt är gravid så är det nog bra att berätta om saken för sina föräldrar. Lite beroende på hur gammal man är så kräver kanske inte lagen att man gör det, men av många olika anledningar så brukar det ändå vara bäst om de får veta om saken. De blir sällan så arga eller upprörda som man skulle tro att de skall bli, och man kan få hjälp med att tala med dem. OM du skulle bli gravid så rekommenderar jag att du skulle tala med din skolhälsovårdare som kan hjälpa dig med allt det praktiska och också kan hjälpa dig fundera ut vad du skall säga åt dina föräldrar. Det brukar ordna sig.
4. Nu vet jag ju inte vad du menar med "gammal" sperma. Men sperma som har torkat, t.ex. som finns kvar på penisen sedan förra utlösningen, är inte längre livsduglig. Då av den kan du inte bli gravid. Däremot finns det en risk att spermier från föregående utlösning finns kvar i urinröret och den kan leda till en graviditet om den skulle komma in i tjejen.
5. Hur många gånger en kille kan få utlösning på en dag är nog väldigt individuellt. Ofta behöver killar lite tid att återhämta sig efter att de har fått ulösning innan de kan sätta igång pånytt, men hur lång tid som behövs är helt från person till person. Vissa kan kanske fortsätta direkt medan andra behöver 5 minuter eller några timmar. Allt är normalt kan man säga.
6. Det finns nog ingen annan metod än graviditetstest för att ta reda på om man är gravid i ett tidigt skede. Förstås kan man lyssna på den egna kroppen - om mensen blir borta och man får ont i brösten på samma gång som man mår illa på morgonen och känner sig väldigt trött så KAN det ju vara ett tecken på att man är gravid. Men vill man veta säkert så skall man nog testa sig.
Hoppas att det klarnade :)
Kram
Tessi