Sex under mens
07.06.2024
Hej. Nu är min mens kommer efter 4 sockerpiller men det kom inte på sockerpiller dagar, den kom dagen då jag ska börja på ny karta och jag tog ny karta som vanligt. Och den här vecka had jag samlag med min kille och vi använder kondom. Intvetjag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2024
Hej,
Det är inte ovanligt att bortfallsblödningen börjar först på den fjärde dagen av sockerpiller, och för att vara skyddad skall du ändå äta pillren enligt anvisningarna oavsett när blödningen kommer, så du gjorde helt rätt som sedan började på en ny karta.
Om du tar dina piller som du borde, (d.v.s. ett piller varje dag och sedan dina sockerpiller (eller paus) - och sedan nästa karta) så är du skyddad hela tiden. Det innebär att man kan lämna bort kondomen förutsatt att båda är friska. Om det finns någon risk för att man kan ha en könssjukdom (om man har haft oskyddat sex med någon innan) så är det bäst att man först testas för könssjukdomar. Då kan man kontakta preventivrådgivningen på hvc och be dem lägga remisser till provtagning.
Kram,
Tessi