Sexigt värre
06.07.2016
Bara en enkel fråga. Jag och min kille tror vi kommer att ha sex på vår resa, men jag kommer ha min ägglossning just då. Vi kommer självklart ha kondom om det blir av något sexigt, men jag är så orolig just för att jag kommer ha min ägglossning. Kan vi ha sex ändå? Hur skall vi gå till väga med kondomen för att vara så säkra som möjligt att hans spermier stannar just var de hör hemma änn så länge... i kondomen. Jag är så paranoid att den kommer spricka bara för att jag brukar ha otur. Hur skall man kolla att kondomen är hel före man kör igång? -<3-

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.07.2016
Hej.
Ja, ni kan nog ha sex fast du har din ägglossning just då. Bara man använder kondomen rätt så är den ett alldeles bra skydd. Jag vet inte om det är så att det är första gången ni skall ha sex? Om det är helt första gången så kan det vara bra att testa att trä på en kondom på förhand. Det är tillräckligt spännande och fumligt sen då det gäller ändå, så då är det ju bra om man vet vad man gör.
Se till att ha korta naglar. Ta kondomen ur paketet försiktigt och kolla åt vilket håll den ska rullas. Sen drar nu förhuden bakåt och placerar kondomen på toppen av penisen. Kläm ihop toppen av kondomen med tummen och pekfingret så att det inte blir luft kvar där (eftersom kondomen lättare går sönder då). Och sen är det bara att rulla på kondomen, hela vägen ner.
Det enda man egentligen kan göra för att vara säker på att kondomen är hel då man börjar är att se till att man har förvarat den rätt innan (skyddad från värme, kyla och ljus), och att man trär på kondomen rätt. Sen är det bara att köra på. Det kan vara bra att kontrollera nån gång under samlagets gång att kondomen sitter kvar, och ifall det känns för torrt då han skall komma in i dig (vilket inte alls är konstigt, friktionen blir annorlunda med kondom) är det bra om man använder vattenbaserat glidmedel också. Glidmedel brukar över lag göra upplevelsen roligare, men det får användas först då kondomen är på plats. (annars kan det göra att penisen blir så hal så kådisen halkar av.)
Åh, det låter som jättemycket regler och förmaningar! Men det går så bra så, och är faktiskt inte hjärnkirurgi alls utan väldigt enkelt. Man måste bara vara lite försiktig för att inte kondomen skall få repor, men annars är ju kondomerna väldigt elastiska och hållbara. Det kan ändå vara bra att ha några extra med sig, ifall att en skulle gå sönder. Och vill ni vara helt supersäkra så kan han ju ändå dra sig ur dig innan han kommer, även om det knappast är nödvändigt eftersom ni har kondom.
Oroa dig inte! köp kondomer och gärna glidmedel (vattenbaserat!) och sen skall ni ha det så jättebra!
Kram och lycka till!
Tessi