sexlust
30.10.2013
hej, slutade med min p-ring för 1 vecka sen eftersom min sexlust hade fösvunnit helt, och har inte haft lust på över 1år, som ledde till torra slemhinnor och svampinfektioner.
Funderar nu hur länge det kommer ta innan jag får tillbaka min sexlust?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.11.2013
Hej!
Våra barnmorskor har svarat på lite liknande frågor förr, så jag ska referera på ett ungefär vad de svarat då:
Sexlusten är en knepig sak, eftersom den framförallt sitter i hjärnan för oss tjejer. Med det menar jag att man ju ändå oftast först tänder mentalt och så hänger kroppen på och reagerar med lubrikation, snabbare andning, pirr i underlivet osv. Visst kan man gå omkring och känna sig kåt och ha lust, men det är vanligare att man först exempelvis får se något som gör en sexuellt upphetsad, tänker på något upphetsande osv och sedan blir kåt i kroppen. När man har problem med sexlusten, alltså avsaknad av sexlust, är det ju oftast inte bara frågan om att man inte längre känner sig så där annars bara kåt, utan mera att man inte blir upphetsad även om man ser något som borde vara upphetsande - eller försöker bli upphetsad för att exemelvis partnern har lust just då. Det sägs att tjejens mest erogena zon är hennes hjärna, och visst stämmer det.
Därför är det kanske inte heller så enkelt som att nu bara sätta sig ner med armarna i kors och vänta på att hormonerna i kroppen ska normalisera sig och så, tjadang, är man kåt igen. Jo, slemhinnorna kommer att bli "som förr igen" med tiden, men det är svårt att säga om det tar några dagar eller några veckor. Alla tjejer reagerar lite olika på de konstgjorda hormonerna i hormonella preventivmedel och tar olika länge på sig att återställa sig. Men ha tålamod med de fysiska bitarna bara, kroppen är ju ingen maskin som det går att typ byta olja på så fungerar allt som smort igen.
När det gäller den sexlust som hjärnan styr över, så kanske du behöver komma in i "rätt sinnesstämning" igen också, inte bara förlita dig på kroppen? Det är ju exempelvis rätt vanligt när man haft ett långt fröhållande att man nu inte blir så där superkåt av blotta anblicken av honom längre. Nyhetens behag har försvunnit och då gäller det kanske att hitta en ny typ av sexliv tillsammans, kanske till och med anstränga sig lite för att bli kåta tillsammans? Den himlastormande nyförälskelsen funkar kanske inte längre som afrodisiaka, så man måste hitta nya sätt att tända på varandra. Åtminstone försöka planera in sexet i kalendern (hur osexigt det än låter finns det en poäng med det innan man "fått upp farten" igen).
För nu är det ju också så med alla de där njutnings-, belönings- och samhörighetshormonerna (endorfiner, oxytocin osv) som frigörs under sex och framförallt under orgasmer att de ökar i mängd ju mer man triggar dem. Alltså att det blir lättare och lättare att bli kåt och sedan tillfredsställd ju mer sex man har. Det är en av orsakerna till att vissa kan bli sexberoende/onaniberoende. Först kanske man inte alls har lust på sex, men bara man nu kommer igång, så brukar lusten vakna. Och nästa gång man tänker ha sex så kommer lusten lite snabbare och det känns lite bättre. Och några gånger senare har lusten vaknat ordentligt och sex blir riktigt roligt igen ;) Kanske hjärnan inte är så pigg på sex till att börja med, men den får hjälp av de fysiska reaktionerna på den sexuella upphetsningen, så i början behövs det kanske att man liksom bara GÖR det, har sex, fastän man inte känner sig så där jätteinspirerad. Det blir nog bättre!
Så om sexlusten är ett "state of mind", så försök hitta tillbaka till den sinnesstämningen. Det går absolut att göra även med en partner som man känner utan och innan - och man blir aldrig för gammal och tråkig för sex! Har man bara rätt inställning så blir sex bara bättre för varje år som går ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott