Skaffa p-piller
29.12.2016
Hej Decibel!
Hur skall man gå till väga för att skaffa/välja rätt p-piller? Vart kan man gå och fråga och diskutera? Och vart lönar det sig att gå så att det blir förmånligast? Tacksam för snabbt svar!
/kille från seriöst förhållande :)
Noname

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2017
Hej,
Lättast går ni nog tillväga om din tjej bokar en tid vid preventivrådgivningen. Vid preventivrådgivningen kan barnmorskan intervjua din tjej, och på basen av hennes hälsotillstånd (ålder, kroniska sjukdomar, vanor) kan de hitta den rätta sorten för din tjej. Det är viktigt att din tjej berättar ärligt för barnmorskan om hur hon mår och hur hennes levnadsvanor ser ut för att det säkert är rätt piller som skrivs ut.
På din hemort kostar inte besöken vid preventivrådgivningen någonting om det handlar om hälsovård (vilket det gör i ert fall). Vid läkarbesök bedömer läkaren om besöket har handlar om hälsovård eller sjukvård, och om besöket bedöms som sjukvårdsbesök är det normal årlig besöksavgift som gäller (41,70).
Personalen vid preventivrådgivningen har tystnadsplikt, och får inte berätta vidare sådant som de hör från patienter (såvida det inte handlar om någonting som bryter mot barnskyddslagen) Så förutsatt att din tjej är över 16 så finns det ingen orsak att oroa sig.
Det är bara att ringa och boka en tid så får ni gå och tala om vilka alternativ som finns.
Kram
Tessi