skjuta upp mens?
27.02.2015
Kan man skjuta upp mensen med alla p-piller? Jag äter harmonet, som är lågdoserat p-piller. Det står inget i bipacksedeln att man kan äta två kartor ihop. Vad tror ni?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.03.2015
Hej!
Hm.. om det inte står något om det i bipacksedeln så betyder det troligen att man INTE kan äta två kartor ihop och därmed skjuta upp mensen en månad. Jag vet att jag läst i flera andra p-pillers bipacksedlar att man kan göra det med just de sorterna, så står det inte så kan man troligen inte det. Troligen just på grund av att det är lågdoserat - det är inte lika "starkt" som de vanliga kombinerade p-pillren. Så jag skulle inte lita på att det funkar.
Vanligtvis, när någon vill skjuta upp mensen, så brukar våra barnmorskor här på Decibel rekommendera att man går till en läkare och får exempelvis Primolut, som är en medicin som just precis skjuter upp mensen i upp till två veckor - men nu vet jag inte ifall det funkar tillsammans med Harmonet (kan inte hitta någon info om det).
Kanske vore det allra enklast med menskopp? Den kan du simmma med, ha inne i upp till 12 timmar och den är väldigt bekväm och hygienisk.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott