Skjuta upp mens hela tiden
30.11.2015
Hej! Jag har en fråga angående p piller, det är så att jag var och hämtade ut nya p piller här om dagen hos min barnmorska. Har nu använt p piller i ett år. Och hon sa att jag ska strunta i att äta socker pillerna och allstå aldrig ha min mens mer. Och att detta är en "ny grej" men att mensen just nu för mig är "onödig" att ha. Undrar om detta stämmer då jag har hört att de är bra att ha mens. Men hon lät övertygad om sin sak.
Är de farligt att aldrig ha sin mens?
Det är även så att jag hade haft sönder några p piller på min gamla karta (prionelle 28), och att jag nu måste börja på en ny karta då de andra är sönder och i mitten på den nya, är detta hälsosamt eller hur ska jag göra?
Tacksam för svar!
Kram Johanna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2015
Hej,
Jag vet att vissa barnmorskor rekommenderar att man kan göra som du beskriver. D.v.s. att man kan äta sina p-piller utan att ha pauser, men jag personligen vet helt enkelt för lite om vilka eventuella följder det skulle kunna medföra för att rekommendera det. Om det är så att man t.ex. lider av endometrios, om man blöder väldigt mycket och länge eller har väldigt ont så finns det en idé bakom det och då är det kanske ok att äta pillren utan paus så att man har mens t.ex. bara 4 ggr/år istället för varje månad. Men om man har alldeles normal mens så tycker jag att det kanske ändå är bra att inte hoppa över mensen. Dels ökar ju risken för mellanblödningar om man äter flera kartor på raken, och dels är det kanske ändå bra att ha ett system på det.
Jag får dock medge att jag ju inte är den allra mest sakkunniga i denna fråga. Men jag rådgjorde med en erfaren läkare angående denna sak och hans svar var detsamma - fortsätt ha pauser så att mensen kommer som normalt.
Angående vad du skall göra då du har haft sönder några piller i din karta så kan du ju antingen fortsätta äta från en annan karta eller ta din paus redan nu och sen börja med nästa karta. Det är nog ingen fara.
Kram
Tessi