Skjuta upp mensen
13.07.2015
Hej, jag tar ppiller och har skjutit upp min mens och alltså inte haft "paus" utan kört på, har i dags läget tagit en karta + en halv karta i sträck om ni fattar. Nu undrar jag om jag kan "spara" resten av den halva kartan och få min mens nu? Eller måste jag ta klart hela kartan? Har hört att man ska ta kartorna till slut men det skulle vara så smidigt om jag kunde få mens nu istället än om 2 veckor. Hoppas ni förstod min fråga! Hoppas på snabbt svar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.07.2015
Hej!
Vad står det i bipacksedeln om att skjuta upp mensen med en halv karta? Tycker det brukar stå ifall det rekommenderas för just det märket att äta hela kartor till slut eller om det går att äta just tex 1,5 kartor. Med vissa sorter kan det vara bättre med att lite mer följa de naturliga menscyklerna med 28 dagar, andra spelar det ingen roll med - igen, kolla bipacksedeln (finns även på nätet på FASS). Googla även på namnet ifall det inte framgår tydligt i bipacksedeln, kanske någon tex frågat en gynekolog på just det läkemedelsmärkets egna rådgivningstjänster på nätet eller liknande? Med de flesta sorter kan man även äta 1-5 kartor i sträck - så kanske du vill äta 3 i sträck och alltså få mens först om ungefär 1,5 månader?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott