Skyddad?
28.12.2013
Hejsan! Har ätit antibiotika under nästan 2 av 4 rader på min p-piller karta, min fråga lyder alltså om jag är skyddad eller om skyddet kan vara 'skadat' av antibiotikan och vi borde använda kondom tills jag börjar på nästa karta? :)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.12.2013
Hej, jag har googlat omkring och sökt bland gamla frågor och svar, detta hittade jag:
Det är nog sant att vissa antibiotika kan försvaga effekten av p-piller. De flesta p-pillren går ändå bra att använda samtidigt med en antibiotika-kur, utan att man behöver vara orolig för att bli gravid.
Men om penicillinet orsakar diarré eller uppkastningar, finns risken att p-pillrens effekt försvagas. Speciellt om du drabbas av uppkastning eller diarré mindre än fyra timmar från det att du tagit p-pillret är det möjligt att hormonerna som pillret innehåller inte har hunnit sugas upp i kroppen. För att vara säker att du inte är gravid, rekommenderar jag nog att du tar ett graviditetstest om din mens är sen. När 7-10 dagar har gått efter att du borde ha fått mens så kan du testa dig.
Fortsätt nu i alla fall att ta pillren i normal ordning, men i framtiden är det nog bra att använda också nåt annat skydd (kondom) om du ätit antibiotika, då slipper du att oroa dig.
Jag håller tummarna men skulle nog tro att du inte behöver oroa dig!
Kram från ungdomsinformatören Sanna