skyddad?
16.05.2015
Hej, jag tar p-pillret Gestinyl slutade med första kartan på torsdag nu är det lördag och jag hade sex min kille kom in i mej, läste någonstans att man nog är skyddad de tablettfriad dagarna om man tagit p-pillret samma tid varje dag. Är jag skyddad? .

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.05.2015
Hej!
Ja, enligt alla konstens regler är du nog skyddad efter att ha ätit en hel karta och har uppehåll för mensen. Du kan alltså ha "oskyddat" sex under uppehållsdagarna. Med de allra flesta p-piller är man skyddad mot graviditet från första dagens piller. Du kan kolla vad som gäller för just din sort, antingen direkt i bipacksedeln som kom med i paketet med kartorna eller så googlar du Gestinyl och läser bipacksedeln på nätet (tex via FASS). P-piller hör till de säkraste preventivmetoderna så länge man använder dem rätt (läs mer om Pearl-index här).
Hälsar ungdomsinformatören Liselott