Skyldighet att skydda sig?
23.11.2014
Vem har mest skyldighet att skydda sig mellan mannen och kvinnan? Jag anser att båda har lika stor skyldighet men min pojkvän anser att det är flickans eftersom hon är den som kan bli gravid.. Fundersam här?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.11.2014
Hej!
Vår sexualrådgivare och hälsovårdare Tessi har nästa Decibel-jobbdag nu på onsdag, kan du vänta på svar tills dess?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Du har alldeles rätt. Det är lika mycket på bådas ansvar att skydda sig då man har sex. Precis som ett eventuellt barn är lika mycket på båda föräldrarnas ansvar, inte enbart på kvinnans bara för att det är hon som har burit det.
Vill man vara besvärlig kunde man ju fråga din pojkvän om det inte isåfall borde vara tvärtom- att det är mannen som har större ansvar eftersom det är han som bär ammunitionen, utan spermierna skulle ju ingen befruktning ske liksom. Vem som helst borde förstå att eftersom det krävs både en kvinna och en man för att göra barn så är det lika mycket på bådas ansvar att skydda sig. (Dessutom är det ju ett ganska viktigt tecken på att man är beredd att ta ansvar. Om man inte kan ta ansvar för att skydda sig och sin partner så är man kanske inte riktigt mogen för att ha sex överhuvudtaget?)
Stå på dig. Det är du som har rätt.
Tessi