Slemhinnan åker ut?!
26.07.2018
hej! nu är det såhär att jag äter p pillret diza och jag åt ihop de två första kartorna (började på första blödninsdagen osv).
Nu har jag uppehåll i 4 dagar och är på den tredje nu. Började blöda igår och mensen är lite mindre än vanligt och mörkare och har inte alls lika ont i magen, och har jag det så kommer det i typ 2 minuter den gången. Men idag så kände ja en stor klump åka ut och när jag gick och kollade så var det en lång vit-ish stor tråkliknande ”tråd” som var ihoptollad och med massa blod. Blev skiträdd och började direkt misstänka om detta var något slags fall av missfall men jag har ätit varenda piller och aldrig missat något så jag undrar om detta är normalt och om hela slemhinnan kan åka ut på en gång typ? är ännu lite fundersam men googlade runt och det händer tydligen för andra varje mens och när dom kört ihop flera kartor med p piller osv. men skulle vara tacksam för svar för är ganska skraj!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.07.2018
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Det är helt normat att mensen ändrar då man börjar med p-piller eftersom man brukar blöda mindre då. Blodet/slemhinnan och bitar från slemhinnan kan se olika ut för alla, och variera från gång till gång. stressa inte över det utan följ med och se hur det funkar i fortsättningen.
Om det skulle uppstå någonting som känns "akut" (störtblödning eller kraftig ihållande värk) så skall du kontakta hvc, men i detta fall var det nog inom "normala" gränser.
Kram
Tessi